ככל שאדם גדל ומתבגר כך גם מתרחב הניסיון האישי שלו והאינטואיציה מתחדדת. הוא יכול לקרוא מצבים וסיטואציות ולהתמודד איתם בקלות רבה יותר. עם זאת, ישנם אנשים מבוגרים אשר קוראים נהדר את העולם, אך מתקשים מאוד בקריאה. אותה מיומנות הנרכשת בגיל צעיר ואמורה להתבצע בקלות בגיל מבוגר, ממש באופן אוטומטי, מהווה קושי אמיתי. דיסלקציה אצל מבוגרים בהחלט קיימת. בעבר דיסלקציה לא אובחנה בגיל צעיר ולא טופלה. אותם ילדים, המבוגרים של היום, נחשבו עצלנים ולא הבינו בעצמם, ממש כמו האנשים סביבם, מה הבעיה ומדוע אינם מצליחים להתמודד עם קריאה כמו עם משימות ואתגרים אחרים שאיתם הם מתמודדים ללא בעיה. הבשורה היא שניתן לטפל בדיסלקציה גם בגיל מבוגר יותר, במיוחד כשהטיפול עוסק לא רק בבעיה עצמה אלא הוא רחב יותר ומסתמך גם על הניסיון והאינטואיציות הרחבות שישנם לאנשים בוגרים.
דיסגרפיה: לקות שבמקרים רבים מתלווה לדיסלקציה
לקויות למידה קשורות ליכולת לעבד מידע המגיע אל המוח ולעשות בו שימוש, בין אם מדובר על ביצוע חישובים, היכולת לקרוא או היכולת לכתוב. דיסלקציה בכתיבה הנקראת דיסגרפיה באה לידי ביטוי בקושי בכתיבה ולא בקריאה כמו דיסלקציה. עם זאת, ניתן לראות את שתי הלקויות מגיעות יחד במקרים רבים. דיסגרפיה באה לידי ביטוי בכתב לא קריא, ריווח לא תקין בין מילים, כתיבה בכתב ראי, היפוך אותיות ועוד. כתיבה היא אמצעי תקשורת וכאשר לילד או אדם מבוגר ישנה דיסגרפיה, הדבר מקשה עליו להביע את עצמו בדרך זו. ישנו גם קושי לתרגם את המחשבות או הרעיונות לכדי כתיבה, כך שהקושי הוא גם בין הילד לבין עצמו ולא רק בינו לבין האדם הקורא את הכתוב.
כיצד ניתן לטפל בדיסלקציה ודיסגרפיה?
מטפלים רבים בלקויות למידה מתמקדים בעבודה על הלקות עצמה, בין אם זו עבודה על קריאה, כתיבה או מספרים. שורש הבעיה הוא משותף: קושי בעיבוד מידע המגיע למוח. חידוד ושיפור יכולת עיבוד המידע באופן כללי תביא גם לשיפור אותה מיומנות שיש בה קושי. הטיפול צריך להיות רחב והוליסטי, להתבצע בגובה העיניים ולא באופן חינוכי ולימודי. עבודה על אותה מיומנות צריכה להיות חלק מן הטיפול אך לא כולו. שיטות המתבססות על עבודה רב חושית הכוללת שימוש במיומנויות ויכולות שונות כמו מישוש, ראיה, שמיעה ועוד הסתברו כמועילות מאוד לשיפור מיומנויות הלמידה. כך גם הטיפול הוא חוויה מהנה ולא נותן תחושה של שיעור פרטי.
מכון זרחין הוא מכון ותיק לאבחון וטיפול בלקויות למידה הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים. גישת המכון היא הוליסטית ונעשית עבודה על עיבוד המידע באופן כללי בדרכים שונות, כשהכל נעשה באופן חיובי ובגובה העיניים. מוזמנים ליצור קשר.