אין ספק שמנהל הוא דמות מרכזית בארגון. מנהלים, הם אלה שקובעים את הטון, מתאמים את הפעולות של צוות העובדים ומלכדים אותם סביב מטרה משותפת.
אם קריירה בניהול היא התשוקה שלכם, בואו לגלות כמה מהתכונות שיעזרו לכם להפוך למנהלים טובים יותר.
יכולת להעצים עובדים מובילה אנשים להצלחה
העצמת הצוות באה לביטוי בחוויות עבודה חיוביות הבאות לביטוי, למשל, במחויבות לארגון, בשביעות הרצון המקצועית, במעורבות העובדים ובביצוע המשימות. ׳העצמה׳ זה לא משהו שנותנים, זו תחושה שמגיעה מבפנים ומטופחת בסביבה מתאימה.
העצמה עוסקת בהענקת שליטה על העבודה שלנו ומתבטאת בארבעה ממדים:
- משמעות: הערך מאחורי מה שאנחנו עושים.
- יכולת: היכולת שלנו לבצע את העבודה שלנו.
- הגדרה עצמית: הבחירה לפעול כפי שאנחנו חושבים לנכון.
- השפעה: ההשפעה שלנו על שאר חברי הצוות ועל תוצאת העבודה.
איך מנהלים נהדרים מעצימים את העובדים שלהם?
שני דברים מרכזיים, יכולים ליצור תחושת העצמה בקרב הצוות: בטיחות פסיכולוגית ויכולת עבודה אוטונומית, שמספק הניהול-העצמי.
- בטיחות פסיכולוגית
בטיחות פסיכולוגית, כפי שהוגדרה על ידי איימי סי אדמונדסון, פרופסור למנהיגות ולניהול בבית הספר לעסקים של הרווארד, היא: ״אקלים שבו נוח לאנשים להתבטא ולהיות הם עצמם״. זו סביבה שבה אנשים יכולים לדבר על הטרדות שלהם ולחשוף פְּגִיעוּת ללא חשש.
אדמונדסון מסבירה בספרה “The Fearless Organization” (הארגון חסר הפחד), שבטיחות פסיכולוגית לא רק הופכת את הארגון למקום טוב יותר לעובדים, כי קל יותר לעבוד בסביבה לא מלחיצה, אלא שהיא גם מטפחת חדשנות וצמיחה, פשוט בגלל שאנשים לא פוחדים להציע הצעות ולהביע רעיונות. בטיחות פסיכולוגית גם מפחיתה את הסיכון לטעויות, כי העובדים חופשיים להטיל ספק בהחלטות שקיבלו המנהלים, אם למשל הם לא לקחו בחשבון נתון חשוב.
בסביבת עבודה המציעה רמה גבוהה למדי של בטיחות פסיכולוגית, קורים דברים טובים: עובדים מדווחים במהירות על טעויות כך שניתן לטפל בהן מיידית; צוותים יכולים לתאם בינם לבין עצמם דברים ולהעלות רעיונות חדשניים שעשויים להפוך ל-Game changer.
- ניהול עצמי
המונח ׳ניהול עצמי׳ בהקשר הארגוני הוא מובן מאליו. צוותים בניהול עצמי עובדים ללא פיקוח של מנהל. בניהול עצמי, צוותים אחראיים באופן מלא על המשימות שלהם, הם שולטים הן בנושאים הארגוניים והן בסוגיות האדמיניסטרטיביות.
היכולת של עובד לנהל את העבודה שלו, לפתח כישורי קבלת החלטות ולהשפיע ישירות על התוצאה הסופית, היא אכן מעצימה. ניהול עצמי נותן לעובד הזדמנות לצמיחה מקצועית, כשהוא יכול:
- להחליף חוויות עם עמיתים ולקחת סיכונים.
- להרגיש חשוב יותר.
- לעבוד כדי לעמוד בסטנדרטים הפנימיים ולא ׳בשביל הבוס׳.
- לפעול מתוך מוטיבציה רבה יותר.
- ׳להמציא׳ מחדש את הארגון.
יישום ׳ניהול עצמי׳ לא אומר בהכרח שהמנהל יכול לעזוב. אחרי הכול, המנהל רק משנה את סגנון הניהול שלו ובמקום לנהל ישירות את הצוות, הוא נמצא שם בשבילם כשהם צריכים אותו.
סְגִילוּת (Adaptability): תכונה נוספת של מנהלים נהדרים
הסתגלות היא אחת מכישורי הניהול הבסיסיים ביותר. חוסר יכולת או רצון להבחין בשינויים ולהסתגל, בעולם המשתנה במהירות, פשוט מסכנים את קיומו של הארגון. ההסתגלות, לעומת זאת, מאפשרת לארגון להישאר תחרותי.
ההסתגלות יכולה לבוא ביטוי בדרכים שונות, כמו הסתגלות למצב עבודה חדש, לטכנולוגיות חדשות, לפתרונות חדשים, לשינוי סדר העדיפויות ואפילו למבנה חדש.
תשומת לב לשינויים הקטנים מוקדם ככול האפשר, עוזרת למנהל הטוב להסתגל לשינויים הגדולים שצפויים להגיע (׳מי הזיז את הגבינה שלי?׳ של ד״ר ספנסר ג׳ונסון, זוכרים?).