מערכת החינוך באזור השרון עומדת בפני אתגרים רבים ותמיד מחפשת את דרכים להשתפר. אנשי החינוך מגיעים למסקנה כי הלימודים העיוניים אינם מספיקים בשביל לתת לילדינו את כל הכלים להם יזדקקו במהלך החיים. אין הכוונה להוסיף ולהעמיס על התלמידים עוד לימודים עיוניים, אלא לחפש את הדרך אשר תעניק להם חינוך ערכי וכלים נוספים אשר לא ניתן לרכוש באמצעות לימודים עיונים. הפתרון שמאומץ על ידי רבים מבתי הספר בשרון הוא שילוב של סדנאות ODT עבור התלמידים.
המונח סדנאות ODT מתייחס לפעילות וההפעלות אשר מתרחשות מחוץ לכיתות הלימוד. אלו הן פעילויות אשר מקיימים בשטח, פעילויות קבוצתיות ובעלות אופי משחקי. אך יחד עם זאת יש בהן דגש חינוכי המנסה לענות על כל החוסרים של הלימודים העיוניים.
הלימודים העיוניים יכולים להעניק לתלמידים ידע במתמטיקה, היסטוריה, לימודי שפות ועוד. אלו הם דברים חשובים בחיים אך הם לא תכלית הכל. ישנם דברים נוספים אשר נרצה להעניק לתלמידים ולא ניתן לעשות זאת בכיתות הלימוד. למשל נרצה לשפר את הכישורים החברתיים של הילדים; להגדיל את שיתוף הפעולה; לתת להם ערך עצמי; חשיבה מחוץ לקופסה וגם לטפח תכונות מנהיגות.
כאשר חושבים על זה, אלו הם בעצם כלים אוניברסליים אשר עומדים במבחן הזמן. אנו רוצים שהתלמידים יפנימו אותם וייקחו אותם לכל כיוון בו יבחרו במהלך חייהם. היכולות לחשיבה מחוץ לקופסה, לצורך הדוגמה, היא יכולת חשובה עבור הילד שאולי מחר ייבחר בקריירה צבעית או זה אשר יבחר לעסוק ברפואה. אלו הם הכלים אשר יסייעו לו לחולל שינוי, גם ברמה האישית וגם ברמה החברתית. אותם הכלים והערכים כמו חשיבה מחוץ לקופסה, ביטחון עצמי, שיתוף פעולה ואחרים, הם אינם דברים אשר ניתן ללמוד בכיתות הלימוד.
על מנת להטמיע ערכים ותכונות אלו יש צורך בשיטת חינוך אחרת, שיטה של חינוך באמצעות חוויה. מסיבה זו בתי הספר בשרון מחפשים פתרונות יצירתיים ומוצאים אותם בסדנאות ODT לילדים.
אוריה בן טובים מחברת שרביט הדרכה המתמחה בסדנאות ODT לילדים מסביר "באמצעות סדנאות ODT לילדים אנו יכולים להטמיע ערכים שונים בקרב התלמידים ולתת להם כלים חשובים. אם נסתכל למשל על שיתוף הפעולה, אין ספק שזהו ערך חשוב שנרצה להעניק לילדים. אבל האם מורה שתעמוד מול הילדים בכיתה ותבקש מהם שישתפו פעולה אחד עם השני יכול באמת להטמיע את הערך הזה? לצערנו התשובה היא לא. על מנת להטמיע את הערך הזה בנפשם עלינו לתת להם להגיע למסקנה הזו לבד. זוהי בעצם המהות של התפיסה של חינוך באמצעות חוויה. כאשר הילדים משתתפים בפעילויות קבוצתיות, מתמודדים עם משימה מורכבת, הם מבינים לבד שלכל אחד יש יכולות שונות, ורק כאשר משלבים ידיים ופועלים יחדיו ניתן לעמוד במשימה, לנצח במשחק".
מלבד המטרות החינוכיות של סדנאות ה ODT נראה שהן גם תורמות הרבה למוטיבציה של הילדים. רבים מבתי הספר בשרון פתחו את שנת הלימודים עם פעילויות ODT לצורך גיבוש. שינוי האווירה ויציאה מכיתות הלימוד בסופו של דבר התברר כהשקעה משתלמת אשר תוצאותיה באו לידי ביטוי בכיתות הלימוד.