Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

בניית קומפוזיציה לצילום

בניית קומפוזיציה לצילום
קרדיט: Pixabay

לא מעט צלמים חובבנים תוהים מה הופך תמונה לתמונה מדהימה שכל אדם שרואה אותה נמשך להתבונן בה פרק זמן ממושך או שוב ושוב. חלק גדול ממה שהופך תמונה לתמונה בלתי נשכחת היא הקומפוזיציה שלה. באומנות, הקומפוזיציה מהווה אמצעי הבעה דומיננטי שאמנם משתמשים בו בכדי להוביל את הצופה לנושאים מרכזיים ביצירה. היא יכולה לבוא לידי ביטוי על ידי זווית מסוימת, מיקום של נושא התמונה בפריים, בחירת הרקע הנכון לתמונה, הולכת העין בתמונה אחר הקווים הישרים, שימוש נכון בתאורה ועוד.

קרדיט: Pixabay

החשיבות של קומפוזיציה בצילום

קומפוזיציה היא כאמור סידור האלמנטים השונים בגבולות היצירה. בכדי לייחד תמונה וכן בכדי ליצור תמונה שהעין אוהבת, כדאי להקפיד על כללי הקומפוזיציה. ניתן לומר כי כאשר לומדים כיצד לשלב קומפוזיציה נכונה בצילום, ניתן להפיק תמונות הרבה יותר טובות ובהתאם לכך, להיות צלמים מבוקשים יותר.

במצלמה תמיד תקלט תמונה מלבנית והפוקוס יכול להיות לצדדים, למרכז או לכל התמונה לפני הבחירה של הצלם. הצלם בעצם יבחר מה מהסיפור שהוא מצלם הוא מכליל בתמונה ומה הוא משאיר מאחור ועל כן הפריים בתמונה ישים דגש על מה שהצלם רוצה שיראו. באמצעות קומפוזיציה בצילום ניתן  למקד את הצופה בתמונה בדיוק במה שהצלם רוצה שיתמקד. הכלל הראשון הוא לבחור מה יכנס לפריים ומה לא כאשר צלם מיומן לא יביט רק למרכז של הפריים אלא גם לצדדים וזאת בכדי לוודא מה נקלט בפריים.

זיהוי של אובייקט מרכזי בתמונה, יסייע לעין של הצופה להתמקד במשהו ולראות אותו ביחס לסביבה וכך להנות מהתמונה יותר. תמונה לא התמקדות בעניין מרכזי שבה, תהיה מבולגנת ולא נעימה לעין.

כמו כן, בכל תמונה יש יחסי גומלין. אם יש אובייקט מרכזי אחד הרי שחייבים להיות בינו לבין הרקע יחסי גומלין. הרקע יכול להיות מטושטש על מנת להבליט את האובייקט המרכזי, אם האובייקט מתייחס לרקע צריך להדגיש אותו בצורה הנכונה ועוד. ניתן לומר כי הקומפוזיציה מהווה חלק בסיסי וחשוב מאוד בצילום שכן, היא זאת  שיוצרת תמונה מעניינת שיכולה לספר את הסיפור שהצלם רוצה שיסופר.

 סוגי קומפוזיציות

מבין סוגי הקומפוזיציות השונים, ניתן למצוא כמה מרכזיות:

קומפוזיציה סטטית היא כזאת שבה האובייקטים לא בתנועה ולא משדרים דינמיות. צילום של אלמנטים מרובעים או ישרים מייצרים את הסוג המדובר. כמו כן, צילום של אובייקטים שהינם אחידים בגודל ובצורה שלהם וכן מסודרים בצורה סימטרית מעניקים את הקומפוזיציה הסטטית.

קומפוזיציה דינמית היא כזאת שמשדרת תנועה.  בבחירה בין הסוגים השונים ניתן  לזהות את האובייקטים שבתנועה ואת מידע התנועה שלהם וכן מידת הדינמיות שהם משדרים ובוחרים האם להבליט את הדינמיות או שמא דווקא להתמקד בסטטיות של התמונה אשר תייצר אפקט אחר.

ניתן לשלב בין הסטטית לדינמית.

סוג נוסף הוא קומפוזיציה פתוחה אשר מספרת את כל הסיפור. ניתן ליצור אותה על ידי חיתוך של אובייקטים בתמונה אשר משאיר שאלות פתוחות.

קומפוזיציה סגורה היא כזאת שבאופן פשוט כולל את התמונה והפרטים ולא משאירה מקום רב לדמיון.

סוג נוסף הוא קומפוזיציה סימטרית אשר בה לרוב אם יש אובייקט מרכזי הוא יהיה במרכז בתמונה ויהיה סימטרי, הרקע יהיה אחיד והתמונה כולה תמקד את העין באובייקטים שבמרכז.

איפה ניתן ללמוד על קומפוזיציה?

צילום מקצועי הוא צילום שמתמקד בין היתר בקומפוזיציה, אך גם במגוון נושאים אחרים הרלוונטיים בכדי ליצור את התמונות המושלמות בכל נישה של צילום. על כן, חשוב מאוד לברר אודות קורסים לצילום מקצועי אשר מתמקדים בנושא המדובר ומעבר לכך. המטרה היא לקבל את כל הידע הנדרש בכדי להפיק תמונות איכותיות ומקצועיות. כמובן שבכדי לקבל את הידע והכלים הטובים ביותר בתחום הצילום לרבות בתחום הקומפוזיציה, כדאי לבחור בית ספר לצילום אשר ידוע כמומלץ ובעל מוניטין בתחומו. כאשר בוחרים בבית ספר מקצועי בעל שם ומוניטין ניתן להבטיח כי הלמידה תהיה איכותית וכי תצאו מהקורס הנבחר עם ידע רחב היקף וכלים נדרשים בכדי לעסוק בצילום בצורה מקצועית.

עוד כתבות שיעניינו אותך
איך לבחור את האדם שיוביל את אירוע סיום הרווקות שלך?
מסיבות רווקות הן אירוע כיפי, משמח ומצחיק. הוא צריך להיות...
באילו מקרים כדאי לפנות אל עורך דין לנפגעי פעולות איבה?
מאז קום המדינה נרצחו אלפי אזרחים בפעולות איבה, עוד עשרות...
באביב הטבע מתעורר לחיים, העצים מלבלבים והינשופים – פורחים!
בני משפחת הינשופיים, כמו ינשוף העצים, ינשוף השדות, הלילית והשעיר,...
אולם לאירועים קטנים
פעמים רבות כשאנחנו רוצים לעשות אירוע קטן, לא ברור לנו...
באילו מקרים ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?
צוואות וירושות הן תחום מורכב מאוד. ראשית, יש לא מעט...
סרטן שד גרורתי - השפעות נפשיות ורגשיות
קבלת אבחנה של סרטן שד גרורתי היא חוויה טראומטית ביותר...
להתגרש ללא מאבקים מיותרים
המשפט הראשון שבני זוג אומרים בדרך כלל לעורכי הדין שעוסקים...
המדריך המלא להערכת שווי נכס: כל מה שצריך לדעת
החשיבות של הערכת שווי נכס הערכת שווי נכס היא תהליך מכריע...
פרויקט חלוקת המצרכים הגדולה של משפחתו של חלל סיירת גבעתי למען משפחות מעוטות יכולת
סמ"ר אורי ג‘רבי ז״ל, שלחם בסיירת גבעתי ונפל בלחימה בעזה,...
ניהול מבנים
ניהול מבנים - חווית ניהול בניינים מושלמת
כיום לנושא של ניהול מבנים יש חשיבות גדולה ממספר סיבות....