Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

התעללות בבעלי חיים – עבירה פלילית או אות מתה בספר החוקים?

התעללות בבעלי חיים – עבירה פלילית או אות מתה בספר החוקים?
קרדיט pixabay

בשנים האחרונות קמו ארגונים רבים הפועלים למען רווחתם של בעלי החיים. ארגונים אלה, תורמים מכספם ומזמנם על מנת לקדם את זכויות בעלי החיים בין היתר באמצעות פעולות הסברה בשטח, ברשתות החברתיות, על ידי הפגנות ומחאות ואף בייצוג בוועדות בכנסת. אחת ממטרות העל של ארגונים אלה – אשר ללא ספק עוסקים בעבודות קודש – היא להביא להחמרת הענישה בכל הנוגע לעבירות שבוצעו כלפי בעלי חיים. ואולם, נשאלת השאלה מה קורה בשטח? בינתיים, אמנם השיח הציבורי עוסק בזכויותיהם של בעלי החיים אולם הענישה רפה. אף על פי שהחוק מאפשר לגזור עונשי מאסר בפועל, בתי המשפט נמנעים מלעשות כן ומתנהגים בחסד וברחמים כלפי המתעללים.

התעללות בבעלי חיים – עבירה פלילית או אות מתה בספר החוקים?
קרדיט pixabay

התעללות בבעלי חיים – מה אומר החוק?

בשנת 1994 חל מפנה בכל הנוגע ליחסו של המחוקק לאלימות הננקטת כלפי בעלי חיים. כך, בשנה זו נחקק חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), תשנ"ז – 1994, אשר קובע עונש מקסימלי של שלוש שנות מאסר נגד אדם אשר יורשע בביצוע עבירת התעללות בבעל חיים. כמו כן, החוק קובע איסור התעללות והתאכזרות, איסור העבדת בעלי חיים מעבר ליכולתם הפיזית וכן איסור ארגון קרבות בין בעלי חיים, איסור על קעקוע, חיתוך או צביעה של בעל חיים למטרות נוי ועוד. למעשה, מעיון בחוק היבש, מתקבל הרושם כי המחוקק רואה בחומרה רבה במי שמתעלל בבעלי חיים, אשר מצריך את מעורבותו של עורך דין פלילי מנוסה להתמודד עם עבירה זו. חרף זאת, נראה שבתי המשפט רחוקים ומתנהגים בכפפות של משי, נגד המתעללים. כך לדוגמה, במקרה שהגיע לפתחו של בית המשפט המחוזי בבאר שבע, בו המדינה ערערה על קולת העונש שהושת על נאשם אכזרי אשר קשר כלב בצווארו באמצעות חבל, ואת קצהו של החבל קשר לחלקו האחורי של מכוניתו ונסע למרחק רב כשהכלב נגרר על כביש אספלט. בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור המדינה, \"החמיר\" בעונשו של הנאשם: נגזרו רק שלושה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 6,000 ₪. במקרה אחר שנדון בבית המשפט המחוזי בחיפה, דובר על נאשם אכזרי אשר השליך מחלון ביתו שני גורי חתולים כשהם קשורים בתוך שקית ניילון. במקרה זה – לאחר ערעור המדינה – נגזרו על הנאשם רק שלושה חודשי עבודות שירות. חשוב להדגיש כי במקרה זה אחד מגורי החתולים אף מצא את מותו.  במקרה אחר, אשר נדון בהיכל המשפט בחיפה, הוגש כתב אישום נגד נאשם אשר המית כלב אשר שוטט ברחוב לתומו בכך שהכה בפניו באמצעות פנס. התוצאה? רק שישה חודשי עבודות שירות וקנס בסך 5,000 ₪.

אלו הן מספר דוגמאות הממחישות את יחסם של בתי המשפט כלפי עבירות התעללות בבעלי חיים. נראה כי קיים הבדל עצוב ומהותי בין החוק היבש, אשר כאמור מאפשר לבתי המשפט לגזור עונש מאסר בפועל, לבין פסיקת בית המשפט, אשר מתמצית בענישה על דרך של עבודות שירות במקרה הטוב, וענישה על תנאי במקרה הרע. על כל פנים, חשוב להדגיש כי התעללות בבעלי חיים ונקיטת אלימות כלפיהם הינה עבירה פלילית אשר מי שמבצע אותה צפוי לשאת אות קלון בדמות עבר פלילי למשך זמן ממושך, אשר להסירו בהמשך הדרך, ניתן יהיה רק על דרך של הגשת חנינה באמצעות עורך דין פלילי בחיפה, אלא שעורך הדין ואף נשיא המדינה – לא יוכלו לנקות את מצפונו של מבצע העבירה.

עוד כתבות שיעניינו אותך
איך לבחור את האדם שיוביל את אירוע סיום הרווקות שלך?
מסיבות רווקות הן אירוע כיפי, משמח ומצחיק. הוא צריך להיות...
באילו מקרים כדאי לפנות אל עורך דין לנפגעי פעולות איבה?
מאז קום המדינה נרצחו אלפי אזרחים בפעולות איבה, עוד עשרות...
אולם לאירועים קטנים
פעמים רבות כשאנחנו רוצים לעשות אירוע קטן, לא ברור לנו...
באילו מקרים ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?
צוואות וירושות הן תחום מורכב מאוד. ראשית, יש לא מעט...
סרטן שד גרורתי - השפעות נפשיות ורגשיות
קבלת אבחנה של סרטן שד גרורתי היא חוויה טראומטית ביותר...
להתגרש ללא מאבקים מיותרים
המשפט הראשון שבני זוג אומרים בדרך כלל לעורכי הדין שעוסקים...
המדריך המלא להערכת שווי נכס: כל מה שצריך לדעת
החשיבות של הערכת שווי נכס הערכת שווי נכס היא תהליך מכריע...
ניהול מבנים
ניהול מבנים - חווית ניהול בניינים מושלמת
כיום לנושא של ניהול מבנים יש חשיבות גדולה ממספר סיבות....
באילו מקרים כדאי לפנות לעזרת עו"ד לענייני משפחה?
דיני משפחה הוא תחום רחב יריעה. בהתאם, יש גם מגוון...
סדנאות להכנת סושי וקייטרינג פרטי אצלכם בבית
מידי פעם אתם מרגישים את הצורך לצאת מהשגרה? אתם אוהבים...