Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

חרדה ודרכי ההתמודדות עימה

חרדה ודרכי ההתמודדות עימה
קרדיט freepik

ההתמודדות עם חרדה מהווה את אחד מהמאבקים הנואשים ביותר של בני האדם החיים בתקופתנו. לישראלים יש סיבות נוספות לעורר את התחושות הקשות, וחשוב מאוד לראות את המצב כפי שהוא, לא להתעלם מהבעיה, ולהתחיל לשים לב לסימפטומים בשלב כמה שיותר מוקדם. הנתונים משתנים, אך המדד הרווח הוא שלפחות 10% מכלל האנשים סובלים מחרדה באופן קבוע.

אחד המאפיינים הבולטים של חרדה בתחום הפסיכולוגיה, היא העובדה שלתופעה זו יש השלכות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות כאחד. אנו רואים לעתים קרובות סצנות חוזרות בסרטים וסדרות שבהן אדם חושב שיש לו התקף לב – אך בעצם זוהי חרדה.

דפיקות לב חזקות, סחרחורות, זיעה קרה, רעד בכל הגוף – אלו רק חלק מהתופעות שעשויות להתרחש בעת התקף חרדה. ההשלכות המתמשכות של מצב חרדה פחות אקוטי אך מתמשך עשויות לפגוע בכל שגרת חייו של האדם, למנוע ממנו קשרים חברתיים, התקדמות בעבודה ותחושת אושר וסיפוק בכלל.

חרדה ודרכי ההתמודדות עימה
קרדיט freepik

ממה נגרמת חרדה?

לא נמצא הסיבה הגורפת לכל מקרי החרדה. לעתים מדובר בפחד מבוסס שמקורו בחוויה טראומתית מהעבר, כולל תסמונת פוסט-טראומה. לעתים מדובר בתחושת פחד כללית, לעתים כלפי פעולות ספציפיות שמעוררות את תחושת הפחד (למשל – חרדה חברתית).

קיימים הסברים ביולוגים ואורגנים אשר מתייחסים להשפעה הגנטית וישנם הסברים הקשורים ליחסים המוקדמים בהתפתחות האדם, או/ו גורמים סביבתיים אחרים. למען האמת היא זהו לא העניין החשוב ביותר ככל שזה נוגע לטיפול פסיכולוגי. לכל אדם יש טריגרים משלו, כל מקרה חרדה ביטויו ומאפייניו משתנים בין אדם לאדם, לכן היכרות מעמיקה עם הסיבות השונות למקור החרדה אצל כל אדם משתנה ובמסגרת טיפול דינמי אנו מנסים לזהות את המקורות והסיבות הספציפיות של כל מטופל, ולאפשר לו תובנה וכלים שיעזרו לו.

האם ניתן לרפא חרדה?

יש להבדיל בין חרדה להפרעת חרדה. הרעיון שבאמצעות הטיפול אנו לומדים לפתור את הפרעת החרדה, וללמוד לשלוט בחרדה מתוך הבנה שהחרדה היא בעצם סוג של חברה, היא כמו מצפן פנימי שבאה להצביע על הצורך שלנו בשינוי.מטרת הטיפול היא ללמוד לשלוט בחרדה שהיא רגש בריא ולגיטימי כמו כל רגש אחר כל עוד לא משתלטת עלינו (כעס, עצב, בושה וכו׳). בטיפול אנו לומדים ללמוד לחיות עם החרדה ולשלוט עליה והמטרה היא לא להיפטר ממנה, כי זה מה שמעצים את הפרעת החרדה.

הדרכים לרפא את הפרעת החרדה הנן מגוונות, טיפול דינמי, טיפול התנהגותי- קוגניטיבי, אימון משולב למבוגרים שייתן את הכלים למניעת המצב הגובר של החרדה (במקרים שאדם חש בה בתור גל מתגבר), או להתמודד עם המצב כבר במהלך ההתקף, למשל באמצעות דמיון מודרך או תרגילי נשימה מותאמים אישית.

המטרה העיקרית של כל הליך טיפול רגשי, הכוללת אימון משולב למבוגרים – היא לגבש הרגלים בריאים ודרכי התמודדות עם הבעיות היומיומיות מבלי ליפול לתהום של חרדה, על שלל היבטיה הפסיכולוגיים והפיזיולוגיים שלא מאפשרים תפקוד תקין.

הכח לשנות, הינו מכון בינתחומי ייחודי, שבו עובדים יחד ובשיתוף פעולה מלא, אנשי טיפול מתחום בריאות הנפש

אנו מאמינים בחשיבות שיתוף הפעולה אל מול הגורמים המשמעותיים בחייו של המטופל: משפחה, בית-ספר, קהילה, וצוות המכון נמצא בקשר עם אותם גורמים על פי הצורך

המטפלים שלנו עובדים בגישות ממוקדות ומשלבים טיפול רגשי, CBT, פסיכודרמה, טיפול באומנות ועוד.

הכח לשנות – מכון לטיפול, אבחון ויעוץ 03-798-8000

עוד כתבות שיעניינו אותך
איך לבחור את האדם שיוביל את אירוע סיום הרווקות שלך?
מסיבות רווקות הן אירוע כיפי, משמח ומצחיק. הוא צריך להיות...
באילו מקרים כדאי לפנות אל עורך דין לנפגעי פעולות איבה?
מאז קום המדינה נרצחו אלפי אזרחים בפעולות איבה, עוד עשרות...
אולם לאירועים קטנים
פעמים רבות כשאנחנו רוצים לעשות אירוע קטן, לא ברור לנו...
באילו מקרים ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?
צוואות וירושות הן תחום מורכב מאוד. ראשית, יש לא מעט...
סרטן שד גרורתי - השפעות נפשיות ורגשיות
קבלת אבחנה של סרטן שד גרורתי היא חוויה טראומטית ביותר...
להתגרש ללא מאבקים מיותרים
המשפט הראשון שבני זוג אומרים בדרך כלל לעורכי הדין שעוסקים...
המדריך המלא להערכת שווי נכס: כל מה שצריך לדעת
החשיבות של הערכת שווי נכס הערכת שווי נכס היא תהליך מכריע...
ניהול מבנים
ניהול מבנים - חווית ניהול בניינים מושלמת
כיום לנושא של ניהול מבנים יש חשיבות גדולה ממספר סיבות....
באילו מקרים כדאי לפנות לעזרת עו"ד לענייני משפחה?
דיני משפחה הוא תחום רחב יריעה. בהתאם, יש גם מגוון...
סדנאות להכנת סושי וקייטרינג פרטי אצלכם בבית
מידי פעם אתם מרגישים את הצורך לצאת מהשגרה? אתם אוהבים...