Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

לא רק באוויר הפתוח – למה בריא לנו לגור בעיר?

לא רק באוויר הפתוח – למה בריא לנו לגור בעיר?
קרדיט: shutterstock

התדמית של ערים גדולות מעולם לא הייתה מזוהה עם בריאות, אלא להיפך- צפיפות, עומסים, פיזיים ונפשיים, זיהום ושלל תחלואים. המציאות, לעומת זאת, מוכיחה אחרת. 

זאב נחמנזון

עכברי עיר ועכברי כפר – כולם באופן כללי די אוהבים את סגנון החיים שבחרו בו, ולא היו מחליפים אותו בשום סגנון אחר. אך עם זאת, לא פעם מתעוררת קנאה, אפילו הקלה שבקלות – על מה שיש לאלו ואין לאלו. מצד אחד, מי לא רוצה חצר גדולה, מלא חניה ודי והותר שטח מחיה ומגורים. מצד שני, יש את אלו שתמיד יבחרו חיי לילה, בתי קפה ומסעדות במרחק הליכה, סופרמרקטים שפתוחים 24 שעות ביממה, ושירותים עירוניים כמו חינוך ורפואה בלי לחכות לאוטובוס.

קרדיט: shutterstock

אז בשעה שחיי הכפר והמושב מנסים לשמור על הצביון שלהם, בערים הגדולות הבינו שאי אפשר פשוט לבנות מגדלים על מגדלים ללא הגבלה, ונדרש תכנון עירוני חכם ומורכב מאד על מנת לשמר איכות חיים ברמה גבוהה לתושבים, ומעבר לתשתיות ושירותים בכמות ובפריסה שאמורה להכיל את האוכלוסייה בעיר או בשכונה – נדרשת גם התייחסות מעמיקה לבריאות ולפנאי של התושבים.

ואכן, בשכונות החדשות ניתן לראות היטב את היישומים של תכנון עירוני נכון; בין היתר ביצירת ריאות ירוקות עתירות עצים, אגמים ואפילו מחיה בטבע. בערים הסמוכות לים ניתן לראות כיצד הוא מונגש ומוכוון לצרכי התושבים, ואיך הוא למעשה אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של ערים נושקות לים, אשר משפיע בצורה ישירה על מחירי הדיור בערים אלו. אז נכון, בית פרטי מול הים בערים כמו תל אביב או הרצליה אולי יהיה יותר קשה למצוא במחירים שפויים, אבל דירות למכירה בנתניה, על אף שגם ההיצע שלהן יסתיים בשלב זה או אחר – עדיין ניתן למצוא, ואפילו במחירים נוחים ומשתלמים.  

מהיר ועירוני

אם נחזור לריאות הירוקות, נבין כמה הנוכחות שלהן חיונית לתושבי הערים. בסופו של דבר, הן מוקמות בלב שכונות מגורים, ומעבר לאוויר הנקי ולנוף היוצא מהן – הריאות הירוקות מציעות מרחב משודרג ומותאם לפעילויות מגוונות, לתנועה ולספורט, כאשר שתי המגמות העיקריות בשנים האחרונות הן ריצה ורכיבה על אופניים.

קרדיט: shutterstock

כיום, כל עיר גדולה בישראל מתהדרת מדי שנה בלפחות מרוץ לילה אחד, מרתון עירוני ומסלול רכיבה של עשרות קילומטרים. בכל תחרות כזו משתתפים אלפים ולעתים עשרות אלפים, כאשר חלקם הגדול כולל את תושבי העיר. את האימונים לתחרויות, המשתתפים עושים בדרך כלל באזורי הפארקים והריאות הירוקות. 

ומעבר לאימוני ריצה או רכיבה, בכל פארק עירוני כזה, תמיד תמצאו אנשים מרוכזים במגוון פעילויות ספורטיביות אחרות, החל מטיפוס על קירות ייעודיים, דרך חוגי יוגה, שיט, אומנויות לחימה, ולפעמים סתם הליכה לטובת ריענון וחיזוק הגוף. ומי שלא גר בקרבת הפארק או חוף הים יכול למצוא את כל ענפי הספורט האלו בשפע מקומות בעיר – מתנ"סים עירוניים, אשר מציעים פעילויות וחוגים בהתאמה לקבוצות גיל וקהלים, מועדוני כושר, מתחמי ספורט וחדרי סטודיו.

לא סתם אנו מתעכבים על חשיבות הפארקים והפעילות הספורטיבית בכלל – מחקרים רבים מוכיחים כי ספורט ורוגע גופני הם הדרך הטובה והנכונה ביותר להתמודד עם לחצים וחרדה. לתושבי העיר – אשר נתונים על פי רוב במגוון עומסים של חיי היומיום – מקום לזוז ולהתאמן הוא קריטי. 

טרנדי וטבעי

עולם הבריאות מככב כבר שנים בתרבות האוכל והפנאי, והוא נקשר באופן בלתי תלוי באיכות חיים. ואכן, אורח חיים עירוני משלב את שני הדברים החשובים ביותר להצלחתו של טרנד – קהילה גדולה וכוח קנייה: לצד שפע מסעדות ובתי קפה שמציעים לתושבים מנות בריאות בתפריט שלהם, תוכלו למצוא גם חנויות ייעודיות למזון בריא וחנויות טבע רבות אשר פזורות ברחובות הערים, והרי לכם נוסחה מנצחת לבריאות עירונית, לכל תושב ותושב. 

קרדיט: shutterstock

לסיכום, בשונה ממה שהרבה נוטים לחשוב, גם למגורים בעיר קיימים לא מעט יתרונות בריאותיים: כמו שפע של מרחב המיועד לפעילות גופנית, אופציות רבות למזון בריא, נגישות למרפאות ומענה רפואי נרחב, וחיי חברה פורים ומגוון רחב של מקומות בילוי שתמיד עושים טוב לגוף ולנשמה.

עוד כתבות שיעניינו אותך
הדרך להצלחה מחייבת תכנון והתמדה
מהו השלב הראשון בהקמת עסק? האם זה השכרה של מקום?...
תלמידי עתיד כרמים בבנימינה גבעת עדה ישתתפו בתחרות רובוטיקה בארה"ב
תלמידי עתיד כרמים ישתתפו בתחרות רובוטיקה בארה"ב נבחרת הרובוטיקה First אורביט...
כך תנהלו את משימות העסק שלכם בצורה יעילה יותר
לא אחת קורה שלמרות הרצון הטוב שלכם, העסק תקוע? אתם...
עיצוב והקמת גינה מודרנית עם בריכת שחיה
גינה מודרנית עם בריכת שחיה היא משאת נפשם של משפחות...
כל מה שצריך לדעת על מנעולנים מוסמכים בשרון
שלום וברוכים הבאים למקומונט השרון, שמי ליעד מרום ואני המייסד...
סוגיות מורכבות במשפט הפלילי
עו"ד מעצרים מתמחה בייצוג והגנה על אנשים שנעצרו על ידי...
מהם ההבדלים בין עיצוב המשרד לעיצוב הבית
עיצוב פנים הוא היבט חשוב בתכנון של כל חלל, אך...
איך רכישת דירה יכולה להשפיע על המצב הפיננסי שלכם?
האם כדאי לשכור או לרכוש דירה תלוי במידה רבה כמה...
שירותי השכרת כספת
השכרת כספות נעשות בדרך כלל כאשר יש צורך/דרישה לאפסן דברי...
ברגעים הקשים ביותר אל תוותרו על עורך דין מצוין
ככל שעורך הדין שלכם טוב יותר כך הוא מצליח לעשות...