Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מכון משואה – אירועי יום הזיכרון הבינלאומי לשואה 2024

מכון משואה – אירועי יום הזיכרון הבינלאומי לשואה 2024
צילום: חן גלילי

הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה יתקיים זו השנה ה-18 במשואה, המכון הבינלאומי ללימודי השואה בתל יצחק. הטקס יערך בשיתוף משרד החוץ, בהשתתפות כ-60 שגרירים ויתקיים השנה בסימן: "?NEVER AGAIN-לעולם לא עוד?".

בין הדוברים בכנס השנה: אלוף במיל' – דורון אלמוג – יו"ר הסוכנות היהודית, שגריר ארה"ב בישראל, מר ג'ייקוב ג' לו, יו"ר משואה, יוסף פייט. ומנהל מחלקת הטקס במשרד החוץ, מר גיל השכל. במסגרת הכנס יתקיים פאנל שגרירים, בהנחיית מר גיל השכל מנהל מחלקת הטקס במשרד החוץ, בנושא תפקידה של מדינת ישראל במאבק באנטישמיות בת זמננו.

בכנס השגרירים, יוקרן לראשונה סרט תיעודי קצר – ניצולי השואה נוכח אירוע הדמים ב-7 באוקטובר, בו ניצולי השואה, מרביתם תושבי הקיבוצים בעוטף עזה מתעדים את תחושותיהם ותובנותיהם בעקבות השבת השחורה.

איה בן נפתלי, מנכ"לית מכון משואה: "הטבח הנורא של ה- 7 באוקטובר, האכזריות, חוסר האונים והיקף הקורבנות – הציף במלוא החומרה את זיכרון השואה. בשיח הישראלי ובשיח הבינלאומי התעוררו אסוציאציות קשות מתקופת השואה… מה שארע בישראל הוא מתקפה טרוריסטית על האנושות שיהודים וישראלים הם קורבנותיה הראשונים, והיא מבחן ואתגר לעולם הנאור כולו – האם הלקח הפעם נלמד – האם לאחר ה- 7 באוקטובר באמת יהיה "לעולם לא עוד"?

"נשיא המדינה כתב במנשר לאומות העולם: "מאז השואה לא נרצחו כל כך הרבה יהודים ביום אחד. ומאז השואה לא היינו עדים למראות של נשים וילדים יהודים, סבים וסבתות – אפילו ניצולי שואה – נדחפים למשאיות ונלקחים בשבי?" דומה היה שעבור רבים בחברה הישראלית בכלל, ובקרב ניצולי השואה בפרט –נפערו סדקים בחלום המדינה כערובה מוחלטת למחויבות לדורות "לעולם לא עוד". בה בעת העלייה הדרמטית בגילויי אנטישמיות בעולם לאחר טבח 7 אוקטובר והמלחמה, עורר סימן שאלה: האמנם העולם למד לקח לאחר השואה? האם המאבק כנגד כל גילוי של אנטישמיות בכלל, בכלל זה הכחשת הטבח בדומה להכחשת השואה, כמו גם התעלמות הרועמת של ארגוני זכויות נשים וזכויות ילדים מהאכזריות וזוועות ההתעללות והרצח – מחייבים חשבון נפש משותף של אומות העולם? מה שארע בישראל הוא מתקפה טרוריסטית על האנושות שיהודים וישראלים הם קורבנותיה הראשונים, והיא מבחן ואתגר לעולם הנאור כולו – האם הלקח הפעם נלמד – האם לאחר ה- 7 באוקטובר באמת יהיה "לעולם לא עוד"?

מכון משואה: משואה – המכון הבינלאומי ללימודי השואה הוא מוסד לשימור מידע הכולל ארכיון ציבורי ובית ספר מרכזי להוראת השואה, שנועד לעורר שיח על משמעותה של השואה לחברה ולתרבות בת זמננו. המכון מתמקד בקורות השואה, כמו גם בתהליכי עיצוב הזיכרון בחברה הישראלית ובשיח הבינלאומי ובהשפעתם על עיצוב זהותנו היום. ייחודו של משואה בין מוסדות ההנצחה והמוזיאונים טמון בדגש המושם על דיון בהיבטים של זיכרון השואה הרלבנטיים לשיח הישראלי והבינלאומי בן זמננו. גישה זו יוצרת זיקה בין היבטים היסטוריים לשאלות של תרבות, זיכרון ושאלות של זהות המשליכות על חיינו היום.

22 בינואר, מכון משואה בתל יצחק, בין השעות 10:00-12:00

עוד כתבות שיעניינו אותך
איך לבחור את האדם שיוביל את אירוע סיום הרווקות שלך?
מסיבות רווקות הן אירוע כיפי, משמח ומצחיק. הוא צריך להיות...
באילו מקרים כדאי לפנות אל עורך דין לנפגעי פעולות איבה?
מאז קום המדינה נרצחו אלפי אזרחים בפעולות איבה, עוד עשרות...
באביב הטבע מתעורר לחיים, העצים מלבלבים והינשופים – פורחים!
בני משפחת הינשופיים, כמו ינשוף העצים, ינשוף השדות, הלילית והשעיר,...
ההצלחה הבינלאומית הגדולה של להקת המחול קמע חוזרת לבמה כרמינה בורנה
כוריאוגרפיה: תמיר גינץ | מוזיקה: קרל אורף לקראת סיבוב הופעות...
אולם לאירועים קטנים
פעמים רבות כשאנחנו רוצים לעשות אירוע קטן, לא ברור לנו...
באילו מקרים ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?
צוואות וירושות הן תחום מורכב מאוד. ראשית, יש לא מעט...
מאבק המשטרה במסיבות הטבע הפיראטיות נמשכת
שוטרי תחנת חדרה במחוז חוף פיזרו מאות צעירים ממסיבת טבע...
פרויקט חלוקת המצרכים הגדולה של משפחתו של חלל סיירת גבעתי למען משפחות מעוטות יכולת
סמ"ר אורי ג‘רבי ז״ל, שלחם בסיירת גבעתי ונפל בלחימה בעזה,...
בשורה אופטימית לתושבי השרון: בדיקת דם פשוטה תאפשר אבחון מוקדם של אלצהיימר
הבדיקה כבר זמינה בישראל וניתן לבצעה במעבדת AML בהרצליה "אבחון מבוסס...
חוגגים את סדר פסח בלולה מרטין
מסעדת לולה מרטין מקדש לדגים ומאכלי ים בהרצליה מציעה ארוחת...