Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

משמורת ילדים בגירושין

משמורת ילדים בגירושין
קרדיט freepik

אחת הסוגיות העולות אגב גירושין היא משמורת הילדים. זו תוכרע בהסכמה בין בני הזוג במסגרת הסכם משמורת או הסכם גירושין כולל. בהעדר הסכמה יגישו הצדדים תביעת משמורת והערכאה המשפטית תכריע בעניין, בהתאם לנסיבות המקרה. כפי שנראה להלן, לסוגיית המשמורת יש השפעה ישירה על גובה מזונות הילדים ועל כן על שני בני הזוג לתת את הדעת על כך בעת גיבוש עמדתם בסוגיית המשמורת.

משמורת ילדים בגירושין
קרדיט freepik

משמורת ילדים בגירושין

הליך גירושין שבו יש לבני הזוג ילדים משותפים מצריך קבלת החלטה בעניין המשמורת. זו תתקבל בהסכמה הדדית של הצדדים ובהעדרה, יהיה צורך בהגשת תביעה לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. לסוגיית המשמורת יש חשיבות רבה בשמירה על טובת הילד, אשר זקוק לשגרת חיים יציבה לאחר פירוק התא המשפחתי ופרידת הוריו. לכן, טוב יעשו בני הזוג אם יצליחו לגבש הסכמה בעניין זה וימנעו ממאבק משפטי, אשר יעמיק את חוסר הוודאות של הילד ולרוב גם יחריף את המתחים בין בני הזוג. הדרך האפקטיבית ביותר להגיע להסכמות בענייני הגירושין בכלל ובעניין משמורת ילדים בגירושין בפרט היא באמצעות הליך גישור. לעיתים, ישיבות הגישור במסגרת יחידת הסיוע מצליחות להביא את בני הזוג לכדי הסכמה. במקרים אחרים, יש צורך בפנייה למגשר פרטי, אז, רצוי מאוד מטבע הדברים לפנות אל עורך דין גירושין שהנו גם מגשר, היות שלו הידע המשפטי בתחום ועל כן יוכל להציע לבני הזוג פתרונות רלוונטיים לפשרה.

תביעת משמורת ילדים

הסמכות לדון בענייני הגירושין נתונה לשתי ערכאות: בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני. משמעות הדבר היא כי הראשון בזמן המקדים להגיש את התביעה, קונה לאותה ערכאה את הסמכות לדון בה. כך גם בנושא של משמורת ילדים בגירושין. ההבדלים המהותיים בין שתי הערכאות הללו באים לידי ביטוי גם בסוגיית המשמורת. כך למשל, כאשר האב מבקש משמורת משותפת, בתי הדין הרבניים לרוב, לא נוטים לפסוק לטובתו, היכן שהאם עומדת על משמורת מלאה ובפרט כאשר מדובר בילדות. זאת מתוך הלך חשיבה כי בנות צריכות לגדול אצל אמן. לעומת זאת, אם אותה תביעה תובא בפני בית המשפט לענייני משפחה, הרי שהיכולת ההורית של האב וטיב הקשר שלו עם בנותיו הם אלו אשר יכריעו. על כן, כאשר עולה הצורך בהגשת תביעת משמורת, עורך דין משפחה יחווה דעתו בדבר הערכאה המתאימה, בהתאם לנסיבות המקרה.

משמורת ומזונות

להחלטה בדבר משמורת ילדים בגירושין, יש השפעה ישירה על מזונות הילדים. זאת בעקבות בע"מ 919/15 שניתן ביולי 2017 הקובע כי החל מגיל 6, חבות במזונות הנה של שני ההורים יחד באופן שווה, על פי זמני השהות שלהם עם הילדים ועל פי יחס הכנסותיהם. על כן, עורך דין דמי מזונות יביא את הדבר לתשומת ליבם של בן או בת הזוג אותם הוא מייצג, על מנת שייקחו זאת בחשבון בעת גיבוש עמדתם בשאלת המשמורת. בהקשר זה נציין, כי כאשר מתקיימת משמורת משותפת ורמת השכר של ההורים היא זהה או קרובה, בית המשפט לענייני משפחה יבטל בדרך כלל את חובת המזונות. אז, יקבע הוא כי כל צד יישא בעלויות הילדים השוטפות בעת שהם עמו והצדדים יתחלקו רק בהוצאות חריגות. מצב זה עומד בקנה אחד עם הרציונל של הלכת שוויון בנטל שנקבעה בפסק הדין הנ"ל. לעומת זאת, מרבית בתי הדין הרבניים לא אימצו בשלב זה את ההלכה החדשה של בית המשפט העליון ומרביתם אפוא יפסקו דמי מזונות ילדים לאישה גם בעת משמורת משותפת.

עוד כתבות שיעניינו אותך
אולם לאירועים קטנים
פעמים רבות כשאנחנו רוצים לעשות אירוע קטן, לא ברור לנו...
באילו מקרים ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?
צוואות וירושות הן תחום מורכב מאוד. ראשית, יש לא מעט...
סרטן שד גרורתי - השפעות נפשיות ורגשיות
קבלת אבחנה של סרטן שד גרורתי היא חוויה טראומטית ביותר...
להתגרש ללא מאבקים מיותרים
המשפט הראשון שבני זוג אומרים בדרך כלל לעורכי הדין שעוסקים...
המדריך המלא להערכת שווי נכס: כל מה שצריך לדעת
החשיבות של הערכת שווי נכס הערכת שווי נכס היא תהליך מכריע...
ניהול מבנים
ניהול מבנים - חווית ניהול בניינים מושלמת
כיום לנושא של ניהול מבנים יש חשיבות גדולה ממספר סיבות....
באילו מקרים כדאי לפנות לעזרת עו"ד לענייני משפחה?
דיני משפחה הוא תחום רחב יריעה. בהתאם, יש גם מגוון...
סדנאות להכנת סושי וקייטרינג פרטי אצלכם בבית
מידי פעם אתם מרגישים את הצורך לצאת מהשגרה? אתם אוהבים...
חברת סיליס והשירותים שהיא מציעה
חברת סיליס מערכות חשמל בע״מ, מתמחה בכול עבודות החשמל הנדרשות...
חברת SDB והשירותים שהיא מציעה
הזדמנויות להשקעה בנדל״ן בחו״ל עשויות להבטיח תשואות גדולות והן נחשבות...