Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

סוגי חשבוניות וקבלות

סוגי חשבוניות וקבלות
קרדיט: Pixabay

כל אדם מכיר את המונח חשבונית. בין אם מדובר על עסקים אשר מפיקים חשבוניות ללקוחות, בין אם מדובר על לקוחות אשר מקבלים חשבוניות על רכישות ועוד. באופן כללי ופשוט ניתן להגדיר חשבונית כמסמך אשר מכיל פרטי עסקה כגון: מי המוכר, מי הקונה, מה הסחורה ומה הכמות שלה. במובן המודרני והעסקי, חשבונית היא מסמך חשבונאי אשר מוציא המוכר לקונה וזאת בהתאם לרשויות המס. בחשבונית המוכר מפרט  פרטים  בנוגע לשירותים או הסחורות אשר סוכמו כי הקונה אמור לשלם עבורם. ישנם כמה סוגי חשבוניות שונים ובמאמר הבא תקבלו את כל המידע אודות סוגי החשבוניות השונות ומה ההבדל בינהן.

סוגי חשבוניות

חשבוניות מס – כל חשבונית היא מסמך אשר מתאר פרטי עסקה מסוימת בין מוכר ללקוח. חשבונית מס היא מסמך שמתאר את כל הפרטים המדוברים בצורה הנדרשת על ידי רשויות המס בתיעוד ובדיווח על עסקאות. רק עוסקים מורשים לרבות חברות בע"מ יכולים להפיק חשבוניות מס שכן הם גובים בעסקאות שלהם מע"מ בניגוד לעוסקים פטורים. במידה והלקוחות הם עוסקים מורשים, חשבונית המס היא מסמך מאוד חשוב עבורם וזאת משום שהוא מאפשר להם לדווח על ההוצאות בעסק ולהתקזז על המע"מ. המועד החוקי להפקת חשבונית המס תלויה בסוג העסקה ובגודל העסק, כאשר עסקים קטנים העוסקים במכירת מוצרים פיזיים יכולים להפיק חשבונית מס עד שבועיים מרגע אספקת המוצרים וכאשר מדובר על נתינת שירות עד שבועיים מיום התשלום על השירות.

חשבונית מס קבלה – חשבונית מס קבלה היא מסמך משולב של חשבונית מס וקבלה. השימוש בחשבונית מעין זאת נפוץ מאוד ונוח כאשר ההזמנה של הלקוח והתשלום מתבצעים באותו הזמן. החשבונית המדוברת יכולה להיות שימושית לא רק בעסקה מיידית אלא גם בעסקה שבה המוצרים הוזמנו  מראש אך התשלום התבצע לאחר מכן.

קרדיט: Pixabay

חשבונית עסקה – חשבונית עסקה לעיתים נקראת גם חשבון עסקה. מדובר על מסמך שמתאר את השירותים והעלות שלהם אשר סיפק העסק לגורם חיצוני כלשהו ופרטיו יופיעו בחשבונית בדומה לחשבונית מס. בשונה מחשבונית מס, על חשבונית עסקה אין צורך לדווח לרשות המיסים והיא משמשת כמסמך תיעוד ודרישת תשלום בין המוכר לקונה. אין צורך להעביר תשלומי מע"מ ברגע יצירת חשבונית שכזאת. השימושים הנפוצים לחשבונית זאת הם: עוסקים פטורים וזאת מפני שהם לא יכולים להוציא חשבונית מס ועל כן החשבונית המדוברת היא הדרך עבורם להוציא דרישת תשלום מסודרת ללקוחות שלהם בצורה חשבונאית, ולעוסקים מורשים, מדובר על חשבוניות שאפשר ליצור טרם הועבר הכסף על ידי הלקוחות. כלומר, במעמד העסקה שבה לא התקבל עדיין תשלום ניתן להפיק את החשבונית המדוברת וכאשר מתקבל תשלום העסק יפיק חשבונית מס.

חשבונית עצמית – חשבונית עצמית היא חשבונית מס שהעסק מוציא לעצמו על שירותים שהוא צרך. למעשה, עסקים מורשים מוציאים חשבונית עצמית כאשר הגורם ממנו הם קונים שירות לא יכול להוציא חשבונית מוכרת שהיא חשבונית ישראלית בעצמו. מקרים נפוצים הם הוצאת חשבונית עצמית רלוונית היא בהוצאה לעסק עבור שירות שהתקבל מאדם פרטי בחו"ל.

חשבונית  זיכוי – לפעמים העסק מוציא חשבונית אך בשל סיבות שונות נדרש לתקן אותה לאחר שכבר נשלחה. לעיתים הסיבה לכך היא טעות בנתונים שהוזנו  לחשבונית או עקב צורך לזכות לקוח על שירות שניתן לו. בשני המצבים החשבונית תשתמש כאמצעי לעדכון העסקה בצורה חשבונאית מסודרת.

חשבונית פרופורמה – מדובר על חשבונית שמפיק הצד המוכר ולאחר מכן מגיש אותה לצד שמזמין ממנו מוצר מסוים. כך לדוגמא: אם לקוח מחול מזמין מחנות בגדים כמות מסוימת של יחידות יש להפיק את החשבונית המדוברת עוד לפני שהעסקה מתבצעת בפועל ולכלול בה פרטים שונים כגון: עלות יחידה, כמות יחידה, דמי הובלה באוויר או בים, אומדן של עלויות נוספות ועוד. המטרה של החשבונית המדוברת בניגוד חשבונית עסקה היא לאפשר ללקוח להבין כמה יעלה לו להזמין מוצר מסוים ומכאן להחליט על ביצוע העסקה. במידה והלקוח מחליט לבצע את העסקה, החשבונית תשמש בין המסמכים הנדרשים לקבלת רישיון לייצא את המוצר.

עוד כתבות שיעניינו אותך
אולם לאירועים קטנים
פעמים רבות כשאנחנו רוצים לעשות אירוע קטן, לא ברור לנו...
באילו מקרים ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?
צוואות וירושות הן תחום מורכב מאוד. ראשית, יש לא מעט...
סרטן שד גרורתי - השפעות נפשיות ורגשיות
קבלת אבחנה של סרטן שד גרורתי היא חוויה טראומטית ביותר...
להתגרש ללא מאבקים מיותרים
המשפט הראשון שבני זוג אומרים בדרך כלל לעורכי הדין שעוסקים...
המדריך המלא להערכת שווי נכס: כל מה שצריך לדעת
החשיבות של הערכת שווי נכס הערכת שווי נכס היא תהליך מכריע...
ניהול מבנים
ניהול מבנים - חווית ניהול בניינים מושלמת
כיום לנושא של ניהול מבנים יש חשיבות גדולה ממספר סיבות....
באילו מקרים כדאי לפנות לעזרת עו"ד לענייני משפחה?
דיני משפחה הוא תחום רחב יריעה. בהתאם, יש גם מגוון...
סדנאות להכנת סושי וקייטרינג פרטי אצלכם בבית
מידי פעם אתם מרגישים את הצורך לצאת מהשגרה? אתם אוהבים...
חברת סיליס והשירותים שהיא מציעה
חברת סיליס מערכות חשמל בע״מ, מתמחה בכול עבודות החשמל הנדרשות...
חברת SDB והשירותים שהיא מציעה
הזדמנויות להשקעה בנדל״ן בחו״ל עשויות להבטיח תשואות גדולות והן נחשבות...