Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עד כמה קרנות השתלמות באמת משתלמות?

עד כמה קרנות השתלמות באמת משתלמות?

כאשר אנו בוחנים את תלוש השכר החודשי שלנו או חותמים על הסכם עבודה עם מעסיק, נגלה אפשרות מעניינת הנפתחת בפני שכירים בארץ. מדובר בכלי פיננסי הכולל הטבות מס מופלגות שכמעט ולא ניתן לראות היום. אך, האם כלי זה המכונה "קרן השתלמות" באמת משתלם?

עד כמה קרנות השתלמות באמת משתלמות?

קרנות השתלמות שימשו בעבר כחיסכון שהיה מיועד להעניק לעובדים הכשרה מקצועית או קורסים לפי בחירתם. מדי שש שנים היו נפתחות הקרנות ומאפשרות לעובדים השכירים להשתמש בכספים. היום, מדובר באפשרות לחיסכון כספי עם הטבות מס מיוחדות. נרחיב על כך מעט.

רק שלא ישנו את חוקי המס…

ההיבט המשתלם ביותר של קרנות ההשתלמות הוא היכולת לחסוך לאורך שש שנים, לקבל תשואה על החיסכון ותשואה משתלמת – כאשר הסכום פטור ממס. בדרך כלל, כאשר משקיעים בבורסה ומרוויחים, צריך לשלם מס רווחי הון בגובה 25%. אך קרן ההשתלמות משמשת כאחד מהמכשירים הפיננסיים לחיסכון לטווח בינוני (לא עד הפנסיה) הבודדים שניתן לקבל בהם הטבות מס ופה מדובר על הטבת מס משמעותית מאוד. לכן, מהבחינה הזו מדובר בכלי משתלם ביותר בהשוואה לתוכניות חיסכון אחרות או להשקעות נוספות.

חיסרון משמעותי: לא כל אחד יכול לפתוח קרן השתלמות

אחד החסרונות שיש לקרן הזו טמון בתנאים לפתיחתה. בעבר, כאשר מרבית הסכמי העבודה היו קיבוציים או שעובדים היו חותמים על הסכם עבודה אישי – כל שכיר במשק יכל לפתוח קרן השתלמות. כיום, אם המעסיק אינו מחוייב לפתוח לו קרן אחת עומדת בפניו רק דרך חלופית אחת: לפתוח עסק עצמאי במקביל לעבודה כדי להיות זכאי לחיסכון בקרן השתלמות. עצמאיים, לעומת זאת, יכולים לפתוח קרן השתלמות בכל שש שנים ולחסוך בה ללא תשלום מיסים על הרווחים.

כיצד הוותק מצטבר כאשר יש מספר קרנות?

כאשר עוברים בין מקומות עבודה לאורך השנים יתכן ותגלו כי המעסיק מפקיד עבורכם לקרן השתלמות חדשה. חלק משכירים גם מעוניינים לפתוח קרן חדשה מבלי להעביר כספים מהקרן הקודמת. למרבה המזל הדרך בה מחושב הוותק של הקרן מבוסס על תאריך פתיחת הקרן הראשונה הפעילה. אם לדוגמה, פתחתם קרן לפני שלוש שנים והיום אתם פותחים קרן חדשה, תוכלו להשתמש בכספי הפקדונות לקרן החדשה כבר בעוד שלוש שנים, כאשר קרן ההשתלמות הראשונה תציין 6 שנים למועד פתיחתה המקורי. מבחינתכם, במועד זה תוכלו למשוך את הכספים מכל קרנות ההשתלמות שלכם, או לחילופין תוכלו להמשיך ולחסוך לעתיד במידה ולא תזדקקו לכסף בדיוק באותו מועד, אך בשלב זה הכספים בקרן ההשתלמות יהיו נזילים.

איך משווים בין קרנות השתלמות שונות?

על מנת לבחור את קרן ההשתלמות המשתלמת ביותר כדאי להשוות בין הגופים הפיננסיים השונים. לכל גוף פיננסי יהיו בדרך כלל כמה מסלולים המבוססים על תמהיל השקעות שונה ופיזור שונה של רמות סיכון. קשה לנבא איזו קרן תניב את התשואה הגבוהה ביותר בעתיד אך ניתן לבחון את התוצאות של אותו גוף פיננסי לאורך זמן ולזהות את בתי ההשקעות המובילים שהניבו למשקיעים שלהם את התשואה הגבוהה ביותר.

לסיכום, קרן השתלמות היא מכשיר פיננסי משתלם שלא תמיד ניתן להשתמש בו. אם זכיתם לעבוד במקום עבודה המציע הפקדות לקרן השתלמות – נצלו את ההזדמנות.

עוד כתבות שיעניינו אותך
אולם לאירועים קטנים
פעמים רבות כשאנחנו רוצים לעשות אירוע קטן, לא ברור לנו...
באילו מקרים ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?
צוואות וירושות הן תחום מורכב מאוד. ראשית, יש לא מעט...
סרטן שד גרורתי - השפעות נפשיות ורגשיות
קבלת אבחנה של סרטן שד גרורתי היא חוויה טראומטית ביותר...
להתגרש ללא מאבקים מיותרים
המשפט הראשון שבני זוג אומרים בדרך כלל לעורכי הדין שעוסקים...
המדריך המלא להערכת שווי נכס: כל מה שצריך לדעת
החשיבות של הערכת שווי נכס הערכת שווי נכס היא תהליך מכריע...
ניהול מבנים
ניהול מבנים - חווית ניהול בניינים מושלמת
כיום לנושא של ניהול מבנים יש חשיבות גדולה ממספר סיבות....
באילו מקרים כדאי לפנות לעזרת עו"ד לענייני משפחה?
דיני משפחה הוא תחום רחב יריעה. בהתאם, יש גם מגוון...
סדנאות להכנת סושי וקייטרינג פרטי אצלכם בבית
מידי פעם אתם מרגישים את הצורך לצאת מהשגרה? אתם אוהבים...
חברת סיליס והשירותים שהיא מציעה
חברת סיליס מערכות חשמל בע״מ, מתמחה בכול עבודות החשמל הנדרשות...
חברת SDB והשירותים שהיא מציעה
הזדמנויות להשקעה בנדל״ן בחו״ל עשויות להבטיח תשואות גדולות והן נחשבות...