Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עו"ד צבאי – מתי תצטרכו שהוא ייצג אתכם?

עו"ד צבאי – מתי תצטרכו שהוא ייצג אתכם?
קרדיט שאטרסטוק

לעתים חיילים טובים לא מתכוונים להסתבך עם הצבא – אבל הם נכנסים לתסבוכת שיכולה לפגוע בהם גם באזרחות • ייצוג של עורך דין צבאי יכול לסייע לכם לצאת מהתסבוכת

חיילים? מתגייסים לצבא? יש לכם קרובים שמתגייסים לצבא? חשוב שתקדישו מספר דקות על מנת לקרוא את הכתבה הבאה. למה? כי חיילים רבים מתגייסים "טבולה ראסה", חלקם עם רצון להיות הכי טובים, חלקם רק מעוניינים להעביר מספר שנים ולהמשיך לאזרחות.

עו"ד צבאי - מתי תצטרכו שהוא ייצג אתכם?
קרדיט שאטרסטוק

אף אחד לא מגיע למסגרת הצבאית במטרה להסתבך. אבל הלכה למעשה, כולם מסתבכים עם הצבא. רוב החיילים, גם הטובים שבטובים, מסיימים שירות לאחר שנענשו לפחות פעם אחת. גם אם מדובר בענישה קלה בלבד. מלש"בים לא מתכוננים לרגע שבו יסתבכו עם הצבא, אבל הרגע הזה יכול להגיע. אדם נורמטיבי לחלוטין עלול למצוא עצמו באזיקים, מובל לחקירה. לא מלמדים חיילים, למשל, כיצד לנהוג במקרה של חקירת מצ"ח.

"חשוב שתדעו שניתן להיעזר גם בעו"ד פרטי"

על מנת להסביר לכם את הנושא כמה שיותר טוב, פנינו לעו"ד הצבאי עידן דביר, שבקיא בדיני צבא וייצג חיילים רבים בנושאים מגוונים כגון עריקות, עבירות סמים ועוד, "ראשית, חשוב להבין שכאשר אומרים לכם שאתם זכאים לייצוג של עו"ד, תבינו שמדובר גם על עורך דין פרטי. יכול להיות שבמצ"ח לא יהיו מספיק ברורים. אולי הם ירצו שתהיו מיוצגים על ידי עורכי דין מתוך המערכת הציבורית, אבל חשוב לכם לדעת שיש לכם את הזכות להיות מיוצגים על ידי עורך דין פרטי".

מהן העבירות הנפוצות ביותר?

"בשל הפתיחות שהולכת הציבורית שהולכת וגוברת לכל נושא הסמים הקלים, עבירות הקשורות לסמים הן הנפוצות ביותר. עניינים שבאזרחות כלל לא נחקרים, עלולים להוות עבור חיילים בלאגן רציני. גם עבירות של היעדרות מן השירות כמו נפקדות או עריקות מאוד נפוצות".

מיהם הנחקרים?

"אציין כי רוב נחקרי מצ"ח הם סך הכל בני אדם נורמטיביים. רבים מהם נחשדים בעבירות של עריקות מהצבא או בשימוש בסמים קלים. לכן, רובם לא רגילים ולא מתורגלים לעמוד באי אלו התקלויות מול המשטרה. לכן, בין היתר, הם לא יודעים את זכויות הנחקר, ובכלל, כיצד להתנהל ולהתנהג מול החוקרים הטובים והמתורגלים של מצ"ח".

אם חייל נלקח לחקירה, למרות שלא ביצע עבירה?

"גם אם אתם משוכנעים שלא ביצעתם את העבירה שבגינה אתם חשודים – יכול להיות שבלי עו"ד תאמרו דברים שלא הייתם אמורים להגיד, תסתבכו מעל הראש, תשלל החירות שלכם ותמצאו את עצמכם עם תיק פלילי כל חייכם. כל מפגש עם מצ"ח, מחייב אתכם באופן מיידי לבצע טלפון לעו"ד. ואם שמעתם על כך שאדם קרוב לכם נחקר, והוא משחק אותה "גיבור גדול", שיכול להתמודד מול מצ"ח לבדו, תנערו אותו באופן מיידי ושכנעו אותו לצלצל מיידית לעו"ד צבאי.

האם חקירת מצ"ח הינה חקירה פלילית?

חשוב לזכור שחקירת מצ"ח מהווה הליך פלילי לכל דבר ועניין. כל חייל שיסתבך בעניין פלילי, ייחקר במצ"ח, גם אם העבירה בוצעה בזמן סופ"ש או חופשה. לא מדובר על עניין ש"מתחיל בצבא ומסתיים בצבא", כמו שחיילים רבים נוהגים לחשוב, אלא תיק פלילי שעלול להיגרר איתכם לכל החיים.

גם מילואימניקים זקוקים לעורך דין צבאי?

גם חיילי מילואים, שמסתבכים בימי השירות שלהם, לעתים נתקלים בחקירת מצ"ח. רבים מהם בהתחלה צוחקים וחושבים שזה יעבור מהר – לא לוקחים עורכי דין, ואז מתחיל סיוט שהורס את חייהם – לימודים, משפחה, עסקים – כל אחד בדרכו.

עורך דין עידן דביר הינו סנגור צבאי, ששירת במגוון תפקידים בפרקליטות הצבאית, והינו בעל אישור ייצוג בבתי הדין הצבאיים ובפני ועדות וגורמי צבא שונים

 

עוד כתבות שיעניינו אותך
אולם לאירועים קטנים
פעמים רבות כשאנחנו רוצים לעשות אירוע קטן, לא ברור לנו...
באילו מקרים ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?
צוואות וירושות הן תחום מורכב מאוד. ראשית, יש לא מעט...
סרטן שד גרורתי - השפעות נפשיות ורגשיות
קבלת אבחנה של סרטן שד גרורתי היא חוויה טראומטית ביותר...
להתגרש ללא מאבקים מיותרים
המשפט הראשון שבני זוג אומרים בדרך כלל לעורכי הדין שעוסקים...
המדריך המלא להערכת שווי נכס: כל מה שצריך לדעת
החשיבות של הערכת שווי נכס הערכת שווי נכס היא תהליך מכריע...
ניהול מבנים
ניהול מבנים - חווית ניהול בניינים מושלמת
כיום לנושא של ניהול מבנים יש חשיבות גדולה ממספר סיבות....
באילו מקרים כדאי לפנות לעזרת עו"ד לענייני משפחה?
דיני משפחה הוא תחום רחב יריעה. בהתאם, יש גם מגוון...
סדנאות להכנת סושי וקייטרינג פרטי אצלכם בבית
מידי פעם אתם מרגישים את הצורך לצאת מהשגרה? אתם אוהבים...
חברת סיליס והשירותים שהיא מציעה
חברת סיליס מערכות חשמל בע״מ, מתמחה בכול עבודות החשמל הנדרשות...
חברת SDB והשירותים שהיא מציעה
הזדמנויות להשקעה בנדל״ן בחו״ל עשויות להבטיח תשואות גדולות והן נחשבות...