Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עיריית הרצליה מפרסמת להפקדה: התכנית העירונית לשימור אתרים

עיריית הרצליה מפרסמת להפקדה:  התכנית העירונית לשימור אתרים
צילום: מוזיאון בית ראשונים, עיריית הרצליה

לא פעם אנחנו רואים בסרטים את הגיבור חוזר לשכונת ילדותו, מסתובב ברחובות, מביט בבתים שנשארו בדיוק כמו אז, וכל הזיכרונות וחוויות ילדותו צפים ועולים. זו הרוח שבה  פועלת התכנית העירונית לשימור אתרים בהרצליה, בהובלת ראש עיריית הרצליה ומינהל הנדסה. כעת, לאחר שנים של עבודה מחקרית, מלווה בסקרים מגיעה התכנית לשלב פרסום להפקדה.

התכנית העירונית לשימור אתרים
צילום: מוזיאון בית ראשונים, עיריית הרצליה

התכנית לשימור אתרים נועדה לקבוע הוראות ותנאים להבטחת שימור ושיקום של המורשת הבנויה של העיר הרצליה, והיא כוללת אתרים ומתחמים הנושאים ערכים תרבותיים, היסטוריים וארכיטקטוניים, בעלי חשיבות מקומית, של היישוב מתחילת דרכו.

החל משבוע הבא, מדי יום שני תתקיים במוזיאון בית ראשונים סדרה של שבע הרצאות בנושא עם אדריכלים ואנשי מקצוע שייתנו ביטוי להיבטים שונים בשימור אתרים. בין ההרצאות שימור אתרים בראייה מרחבית, כיצד בוחרים אתרים לשימור, התכנון המפתיע של הרצליה בראשיתה, סיור באזור לשימור – רח' הנדיב ובני בנימין, סיפוריהם של שני אתרים ברשימת השימור העירונית: הבאר הראשונה של הרצליה ו"משכן האמנים" בהרצליה ב', התחדשות עירונית ושימור. תכנית השימור המופקדת. במפגש האחרון בסדרה, יציגו עורכי תכנית השימור של הרצליה את תכנית השימור על היבטיה השונים.

התכנית העירונית לשימור אתרים
צילום: מוזיאון בית ראשונים, עיריית הרצליה

התכנית היא חלק מאמנות בינלאומיות שמדינת ישראל חתומה עליהן וכן אמנה ישראלית לשימור המורשת של היישוב בארץ ישראל. בעקבות זאת אף נוספה לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה 1965, תוספת הקוראת לרשויות להכין רשימות שימור.

תכנית השימור בהרצליה, שהינה תכנית בסמכות מחוזית,  מבוססת על סקר אתרים עירוניים שנעשה בתחילת שנות האלפיים אליו נוספו אתרים נוספים וכעת כוללת התכנית המופקדת 70 אתרים. האתרים הוצגו ואושרו בוועדות השימור ובוועדה המשנה לתכנון ובנייה. האתרים הכלולים בתכנית מגוונים, בהם מבנים ציבוריים, פרטיים, אתרי טבע ונוף, בריכות ומגדלי מים המהווים עדות למפעל המים, אדריכלות נופש ופנאי, אתרים ארכיאולוגיים וכדומה.

התכנית העירונית לשימור אתרים
צילום: מוזיאון בית ראשונים, עיריית הרצליה

נוסף על מבנים, נכללים בתכנית גם אזורים לשימור המקבצים מספר אתרים הסמוכים זה לזה כדי לייחד ולהעצים את סיפורם. תכנית עיצוב אדריכלי למתחמים הנ"ל תיצור זהות ייחודית אשר תבדיל אותם מאזורים אחרים בעיר.

באופייה, תכנית השימור מהווה הן כלי להתחדשות עירונית, תוך שמירה על שרידי תהליכי ההתיישבות בעיר, והן אמצעי לחיזוק הקשר והזהות של התושבים עם העיר על שלבי התפתחותה.

כך למשל, התכנית כוללת מסלולי הליכה על פי נושאים ומאפיינים, כגון "ציר 100 המתיישבים הראשונים" – הכולל את הרחובות סוקולוב, ויצמן, הנדיב ובני בנימין עד לרח' הרב קוק, שבו מצויה הבאר הראשונה של העיר. מסלול אחר הוא "ציר ההתיישבות האמריקאית" לאורך רח' נורדאו, אל על, גבעת הסופר שבו ממוקמים בריכת נורדאו ומשכן האמנים ועוד.

התכנית העירונית לשימור אתרים
צילום: מוזיאון בית ראשונים, עיריית הרצליה

על מנת לתמרץ ולחזק את הרצון להתחדש לצד השימור, יכולים בעלי נכסים המיועדים לשימור, לבנות בעורף האתר, ו/או לנייד את הזכויות לאתר אחר.

למעשה, הרצליה היא אחד היישובים הראשונים בישראל שעבר תכנון מתארי, ובבסיס תכנית השימור מצוי התכנון העירוני הראשון להרצליה שתכנן האדריכל ריכרד קאופמן ב-1924. התכנית היא ביוזמה ובעריכה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ובסמכות הוועדה המחוזית ת"א.

ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר "שימור וזיכרון הם ערכים חשובים בחייה של עיר, במיוחד בעידן של התפתחות וקידמה. חשוב שהדורות הבאים יראו ויכירו מקרוב את שלבי ההתפתחות שעברה העיר, יראו את האתרים הראשונים בדמותם האותנטית ויבינו איזו דרך ארוכה העיר ותושביה עברו". פדלון הוסיף "רשימת האתרים לשימור מתעדכנת כל הזמן ואני מזמין את התושבים להעביר לנו הצעות נוספות".

התכנית העירונית לשימור אתרים
צילום: מוזיאון בית ראשונים, עיריית הרצליה
עוד כתבות שיעניינו אותך
הדרך להצלחה מחייבת תכנון והתמדה
מהו השלב הראשון בהקמת עסק? האם זה השכרה של מקום?...
כל מה שצריך לדעת על מנעולנים מוסמכים בשרון
שלום וברוכים הבאים למקומונט השרון, שמי ליעד מרום ואני המייסד...
סוגיות מורכבות במשפט הפלילי
עו"ד מעצרים מתמחה בייצוג והגנה על אנשים שנעצרו על ידי...
מהם ההבדלים בין עיצוב המשרד לעיצוב הבית
עיצוב פנים הוא היבט חשוב בתכנון של כל חלל, אך...
עורך דין לענייני עבודה
עבודתו של עורך דין לענייני עבודה היא בין היתר לדאוג...
סירים בים: תחרות סירים ומפרשים בפעם התשיעית בהשתתפות חיילים, חיילות ומפונים מקיבוץ מפלסים
בסופ"ש האחרון, התקיימה בפעם התשיעית תחרות השיט המסורתית "סירים ומפרשים"...
"חקלאי גרנות" קיימה אירוע נשי ליום האישה הבינלאומי בהשתתפות צופית גרנט
האירוע, שנערך בקיבוץ מצר, כלל רגעי צחוק ודמע, לרבות הפרחת...
כיצד תערכו בצורה הטובה ביותר לברית מילה שיצאה בשבת?
אם נולד לכם תינוק ביום שבת לפני השקיעה, בוודאי תופתעו...
איך מטפלים נכון בעבירות תנועה
גם אם אתם נהגים זהירים, עדיין תוכלו לטעות ולבצע עבירות...
קרנבל פורים ומסכות: יצירת מסיכות, פינת צילום , מתחם איפור, הכנת אוזני המן ועוד- כניסה חופשית
נתניה מה: קרנבל פורים כולל 4 מתחמים עיקריים סביב נושאי החג: ממתקים...