Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

רבע מהישראלים לא יודעים לשחות, למרות שהפתרון בהישג ידם

רבע מהישראלים לא יודעים לשחות, למרות שהפתרון בהישג ידם
תמונה מאתר pexels

דווקא בישראל, מדינה חמה ברוב ימות השנה, היינו מצפים לכישורי שחייה בסיסיים אצל כולם; אבל מסתבר שציפיות לחוד ומציאות לחוד. בפועל כ-25% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל לא יודעים לשחות, וחלק ניכר מהם בשל חרדת מים בדרגת חומרה כזו או אחרת.

"לעומת ישראל, בארצות הברית המצב אף חמור שבעתיים", אומר שי דננברג ממרכז 'שי במים' להידרותרפיה ולימודי שחייה ברעננה, כפר סבא ואזור השרון. "כמעט מחצית מהאמריקאים הבוגרים אינם יודעים לשחות. באנגליה מדובר בחמישית מהבוגרים."

רבע מהישראלים לא יודעים לשחות, למרות שהפתרון בהישג ידם
תמונה מאתר pexels

אף פעם לא מאוחר ללמוד לשחות

הפתרון לבעיית השחייה מצוי בהישג ידם של כל אחד ואחת. אם אפילו שחיינים אולימפיים חוו חרדת מים בילדותם (אדם פיטי, לדוגמה, שזכה במדליית זהב בריו 2016) – אין שום סיבה שגם אתם לא תתגברו על הפחד שלכם. יש לא מעט סיפורי הצלחה ישראלים גם בגילאי 40, 50 ואף למעלה מכך, שהתגברו על הפחד ולמדו לשחות.

לרוב מדובר באנשים שעברו טראומת-עבר כלשהי הקשורה למים, וניתן לטפל בכך בקלות יחסית באמצעות חשיפה הדרגתית למים ("טיפול קוגניטיבי-התנהגותי" בשפת הפסיכולוגיה). טיפול באמצעות מים נקרא באופן כללי "הידרותרפיה". עיקר מטרתה הוא להקנות מיומנויות מים בסיסיות, להתגבר על קשיים מוטוריים או רגשיים ולספק בסיס איתן להתמודדות עם אתגרים. במקביל ועל הדרך לומדים גם לשחות וליהנות.

טיפול בחרדת מים מתחיל בדרך כלל עם תרגול מינימלי הכולל שהייה בלבד ליד הבריכה. בשיעורים הבאים עוברים לתרגול הכולל גם הכנסת רגליים, ידיים ואת כל הגוף למים; ולבסוף מסיימים בהקניית מיומנויות שחייה בסיסיות עד מתקדמות (תלוי ביכולותיו וברצונותיו של המתאמן). תוך כדי החשיפה ההדרגתית הפחד מתכווץ לכדי שאריות בלבד, ולאחר מספר שבועות אפשר להגיע למצב שבו מתרגלים לחלוטין למים ולשהייה בהם.

מעבר לטיפולים האקטיביים והפעלתניים יותר, ניתן לשלב גם טיפולי מים פסיביים. אחד מהם נקרא וואטסו – קיצור (באנגלית) של שיאצו במים. המטופל צף על פני המים ללא תנועה, כשהוא מונח בזרועות המאמן שלו. המאמן הוא זה שמבצע את הפעולות בגוף המטופל – מתיחות, ערסול וכן הלאה – ועל ידי כך מאפשר לו להתרגל למים בצורה עדינה ולא מאיימת.

ים של יתרונות

מעבר לעובדה ששחייה היא מיומנות מצילת חיים במקרי חירום, היא גם אחת הפעילויות הגופניות האפקטיביות ביותר לשמירה על משקל תקין, לחיטוב הגוף, לחיזוק השרירים ולשיפור סיבולת לב-ריאה. אם לא כדי להציל חיים, מומלץ ללמוד ולתרגל שחייה על בסיס קבוע כדי לשמור על כושר גופני טוב.

שחייה שורפת לא מעט קלוריות בהשוואה לפעילויות גופניות נפוצות. כמובן שהמספרים משתנים בהתאם לפרמטרים כגון משך זמן השחייה, משקל גופו של השוחה וסגנון השחייה; אך באופן כללי מדובר בכמה מאות קלוריות בממוצע לכל שעת שחייה. ההבדלים בשריפת הקלוריות בין סגנון לסגנון – חזה, גב, חתירה ופרפר – הם מינוריים, ומסתכמים בלא יותר מ-50 קלוריות לטובת סגנון זה או אחר.

מה שחשוב הוא להתמיד ולהגיע למצב בו שחייה הופכת לפעילות המועדפת עלינו. בניגוד לפעילויות גופניות אחרות, שחייה מסירה מאיתנו את רוב משקל הגוף ומאפשרת לנו לפתח כושר גופני ללא כאב או סכנת חבלה. הלחץ והצמיגות שמפעילים המים על כל חלקי הגוף, מייצרים התנגדות לתנועה ומאפשרים לחזק שרירים בכל חלקי הגוף. מעבר לכך, השחייה עצמה מפעילה את כל החלקים העיקריים בגוף – כך שאתם מרוויחים מכל הצדדים.

עוד כתבות שיעניינו אותך
איך לבחור את האדם שיוביל את אירוע סיום הרווקות שלך?
מסיבות רווקות הן אירוע כיפי, משמח ומצחיק. הוא צריך להיות...
באילו מקרים כדאי לפנות אל עורך דין לנפגעי פעולות איבה?
מאז קום המדינה נרצחו אלפי אזרחים בפעולות איבה, עוד עשרות...
אולם לאירועים קטנים
פעמים רבות כשאנחנו רוצים לעשות אירוע קטן, לא ברור לנו...
באילו מקרים ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?
צוואות וירושות הן תחום מורכב מאוד. ראשית, יש לא מעט...
סרטן שד גרורתי - השפעות נפשיות ורגשיות
קבלת אבחנה של סרטן שד גרורתי היא חוויה טראומטית ביותר...
להתגרש ללא מאבקים מיותרים
המשפט הראשון שבני זוג אומרים בדרך כלל לעורכי הדין שעוסקים...
המדריך המלא להערכת שווי נכס: כל מה שצריך לדעת
החשיבות של הערכת שווי נכס הערכת שווי נכס היא תהליך מכריע...
ניהול מבנים
ניהול מבנים - חווית ניהול בניינים מושלמת
כיום לנושא של ניהול מבנים יש חשיבות גדולה ממספר סיבות....
באילו מקרים כדאי לפנות לעזרת עו"ד לענייני משפחה?
דיני משפחה הוא תחום רחב יריעה. בהתאם, יש גם מגוון...
סדנאות להכנת סושי וקייטרינג פרטי אצלכם בבית
מידי פעם אתם מרגישים את הצורך לצאת מהשגרה? אתם אוהבים...