Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

שיעור בכלכלה: 4 רעיונות חינוך פיננסי לבני נוער

שיעור בכלכלה: 4 רעיונות חינוך פיננסי לבני נוער
קרדיט: Shutterstock.

חינוך מתחיל מהבית, גם חינוך כלכלי. לכן ריכזנו עבורכם כמה רעיונות יעילים שניתן להכיר לילדים כדי ללמד אותם התנהלות פיננסית נבונה

זאב נחמנזון

כסף הוא לא משחק. אתם יודעים את זה, ההורים שלכם יודעים את זה ומתישהו גם ילדיכם יבינו שהכסף אינו צומח על העצים ולא פשוט להשיג אותו. גם אם יש לכם ואתם נותנים ממנו בנדיבות, לא די בכך כדי ללמד את הילדים איך לשמור על הכסף ואיך להשיג אותו בכוחות עצמם. חינוך לכלכלה נכונה יכול להתחיל כבר מגיל שנתיים (בעדינות ובחוכמה), שכאשר יגיעו לבגרות, מרבית הסיכויים שיתנהלו נכון כלכלית ויצליחו בכך. אז הנה 4 רעיונות שניתן ליישם, כדי ללמד אותם כיצד לעשות זאת.

על מגבלות התקציב

בגיל הנכון, והוא יכול אפילו להיות ארבע או חמש בסך הכל, אם תתנו לילד שלכם כסף ביד ותציעו לו לקנות ממתק ולשלם בעצמו, תגלו תגובה של התרגשות והתלהבות גדולה. סביר להניח שהילד אפילו לא ידע מה שוויו של המטבע שהנחתם בידו, אבל תחושת העצמאות, הבחירה והיכולת להתנהג כמו אדם בוגר תמלא אותו. זהו הצעד הראשון בהבנת הכסף והתשלום. 

משם נסללת הדרך לחינוך כלכלי שגם אם הוא בסיסי ביותר – הוא מעביר מסר ברור. הסברת ערך הכסף, שוויו, יכולת הקנייה שלו וחשיבותו יגרמו לילד לחשוב עליו ולא להתפזר בהתלהבות. 

השלב הבא הוא ביצירת תקציב קבוע לילד, ייתכן ובצורת דמי כיס, ומעקב משותף עמו אחר הכסף, לימוד היכולת לחסוך ולשמור אותו לקניות עתידיות. רמת ההקפדה והסכום שתבחרו לתת הם עניין אישי לחלוטין, המסר הוא אותו מסר. ואם אתם דלים בהכנסות או לא קיבלתם חינוך כזה בילדותכם – קל וחומר עדיף שתקנו אותו לילדים ותתנו להם נקודה מוצא טובה יותר לחיים.

פתיחת חשבון בנק צעיר 

חשבון בנק לנוער ולצעירים ניתן לפתוח בישראל מגיל 14, ומאד מומלץ לעשות כן. התנאים בדרך כלל בסיסיים מאד, העמלות אפסיות עד לא קיימות, רוב הבנקים מציעים הטבות או מתנת פתיחה, ובעל החשבון מקבל גם שיעור ראשון אמיתי בעצמאות כלכלית. 

פתיחת חשבון בנק לנוער ניתן לעשות באופן מקוון ובקלות, אך חשוב מאד לעשות זאת בנוכחות הילד, ולהתעכב איתו על המשמעויות והמושגים. עמלות, ריביות, חסכון, מסגרת, אשראי, הוצאות והכנסות הן מילים שילוו אותו במשך כל חייו, ועל מנת שמילים כמו מינוס וחובות תישארנה רק בגדר מושגים ולא שגרת חיים – החינוך הזה מהותי. 

בנוסף, הבנק הופך גם לצד המעורב בתהליך החינוכי. ההבנה של להכניס כסף לחשבון, להפקיד ולחסוך, תיצור אצל צעירים תחושת אחריות ומוטיבציה להגדיל ולעשות. נסו לתת כמה שיותר אחריות, עצמאות ומעורבות בחשבון הבנק לילד, כולל שימוש בכרטיס אשראי לנוער, אך פקחו עין וערכו איזשהו מעקב משותף על הפעילות בחשבון. 

הצבת מטרה כלכלית

העולם בו אנו חיים מוצף מותגים ותחרות. מתישהו גם יגיע הרגע בו הילד ירצה משהו יקר יחסית, שעלותו אינה מובנת מאליה. זה יכול להיות צעצוע מיוחד, מותג אופנה, חופשה בחו"ל, וזה יכול להיות אפילו רכב ראשון. אם המחויבות והרצון של הילד כבר קיימים, הדרך כבר התחילה בהצלחה. שבו והגדירו את היעד, אם באפשרותכם לתת איזה סכום התחלתי עשו זאת, אך אל תתנו את מלוא הסכום. הסבירו כי הוא משמש רק עבור המטרה אליה הוא כיוון מראש ולא להוצאות אחרות, ותנו לו כלים כיצד עליו לחסוך כסף ולייצר אותו, אם בסוג של עבודה או שמירה על דמי כיס, קבעו לוחות זמנים שיעודדו אותו לחסוך ולקדם את המטרה שלו, וגלו עניין ומעורבות לכל אורך הדרך.

שימו בצד: על חיסכון והשקעה

גם בלי יעד מוגדר או מוצר לרכישה, חינוך לחסכון הוא דבר נהדר וחשוב. אפילו לפני שפתחתם חשבון בנק לנוער תוכלו ללמד אותו מה היתרונות של חסכון הכסף. די בקופה ביתית ישנה שבה ניתן לשמור שטרות ומטבעות. כך תוכלו לחנך שגם איסוף מטבעות בשווי 10 אגורות בלבד יכולים להפוך לסכום חביב מצטבר.

 כשיש כבר חשבון בנק פעיל – הסבירו לילדיכם על הריביות שניתן לצבור. הן אמנם זניחות בחשבונות צעירים אך המשמעות שלהן אינה זניחה כלל. אם יש מספיק כסף בעובר ושב, עזרו להם לפתוח קופת גמל או תכנית חסכון. למדו אותם לשמור מתנות כספיות שהם מקבלים מבני משפחה ולהפקיד אותן, היו מעוניינים והתעדכנו במצב החשבון והחסכונות של ילדיכם על בסיס קבוע.

לסיכום, אם תעשו זאת נכון, הם ילמדו, יעריכו, יתקדמו ובשלב מאוחר יותר בחיים יוכלו להיות בטוחים יותר כלכלית.

עוד כתבות שיעניינו אותך
מה זה nlp ומה הופך את שיטת הטיפול הזו כל כך אפקטיבית
בשנים האחרונות עוד ועוד אנשים מתוודעים לעולמות ההתפתחות האישית. אנחנו...
איך לבחור את האדם שיוביל את אירוע סיום הרווקות שלך?
מסיבות רווקות הן אירוע כיפי, משמח ומצחיק. הוא צריך להיות...
באילו מקרים כדאי לפנות אל עורך דין לנפגעי פעולות איבה?
מאז קום המדינה נרצחו אלפי אזרחים בפעולות איבה, עוד עשרות...
אולם לאירועים קטנים
פעמים רבות כשאנחנו רוצים לעשות אירוע קטן, לא ברור לנו...
באילו מקרים ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?
צוואות וירושות הן תחום מורכב מאוד. ראשית, יש לא מעט...
סרטן שד גרורתי - השפעות נפשיות ורגשיות
קבלת אבחנה של סרטן שד גרורתי היא חוויה טראומטית ביותר...
להתגרש ללא מאבקים מיותרים
המשפט הראשון שבני זוג אומרים בדרך כלל לעורכי הדין שעוסקים...
המדריך המלא להערכת שווי נכס: כל מה שצריך לדעת
החשיבות של הערכת שווי נכס הערכת שווי נכס היא תהליך מכריע...
ניהול מבנים
ניהול מבנים - חווית ניהול בניינים מושלמת
כיום לנושא של ניהול מבנים יש חשיבות גדולה ממספר סיבות....
באילו מקרים כדאי לפנות לעזרת עו"ד לענייני משפחה?
דיני משפחה הוא תחום רחב יריעה. בהתאם, יש גם מגוון...