Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

שעת ריכוז: מהן הסחות הדעת הנפוצות בנהיגה ב-2021?

שעת ריכוז: מהן הסחות הדעת הנפוצות בנהיגה ב-2021?
קרדיט לתמונה: Shutterstock

ניתן לומר באופן די גורף כי הגורם העיקרי להתרחשותן של תאונות דרכים הוא זה האנושי, וההצפה הטכנולוגית בחיינו מוסיפה אף היא לא מעט סיכונים, בדגש על הסחות דעת. הנה כמה מהן שכדאי להכיר

זאב נחמנזון

מסקר של עמותת "אור ירוק" מהשנה האחרונה עלה כי כ-40% מהנהגים מודים שהם מסמסים תוך כדי נהיגה. מחקר אחר מראה כי ברוב הסקרים חלק לא מבוטל מהאנשים משקרים.

אז בואו נודה בכך – רובינו מסמסים בנהיגה. אפשר לנסות להסתיר זאת, להצדיק או לתרץ אך בסופו של דבר, מרבית תאונות הדרכים מתחילות ונגמרות בגורם האנושי. אמנם למרבה המזל רובן מסתיימות בנזק קל יחסית לרכבים עצמם, כזה שעם פוליסת ביטוח מקיף טובה ניתן לפתור יחסית בקלות וללא כאבי ראש מיותרים, אבל בשביל האחוז הקטן של התאונות שהמחיר בהן הוא פיזי, ולפעמים אף מדובר בזה הכבד ביותר – ראוי שניזהר ונישמר ככל הניתן. יש דברים שלא ניתן לתקן ולהרס שלהם נדרש שבריר שניה של חוסר תשומת לב.

שעת ריכוז: מהן הסחות הדעת הנפוצות בנהיגה ב-2021?
קרדיט לתמונה: Shutterstock

אז מהן הסחות הדעת הנפוצות גם בשנת 2021 וכיצד תוכלו להימנע מהן? הרי הן לפניכם.

חדש חדש, היכנסו עכשיו

אז כעת, ב-2021, הטכנולוגיות העומדות לרשותנו עצומות וככל שיחלוף הזמן, הן רק תלכנה ותשתפרנה. מערכות ההגנה והבטיחות שמפתחים עבורנו אמורות לשמור עלינו מפני מקרי אסון, מנגנוני בלימה אוטונומיים יעצרו את הרכב לפני התנגשות, חיישנים דיגיטליים יתריעו מפני סכנות מיידיות והרשימה מתארכת. 

לצד זאת, הטכנולוגיה המתקדמת שמשפרת את חיינו ובטיחותנו היא גם זו שמובילה להכי הרבה הסחות דעת והמין האנושי מעולם לא היה מוצף ורווי כפי שהוא כיום. עוד ועוד רשתות חברתיות, אפליקציות תקשורתיות וחדשות שונות מצטרפות לאוטוסטרדת המידע, שאינה מתחברת בשום דרך עם הכבישים עליהם אנו נוסעים. מבט חטוף בנייד בזמן הלא נכון הוא עניין של חיים ומוות. הרגל שלילי זה מגיע לפתחנו ונפוץ הרבה יותר ממערכות ההגנה הטכנולוגיות שהוזכרו עוד קודם, הוא בעל מחיר כבד במיוחד ואם נקדיש כמה דקות כשאנו לא על הכביש, לקרוא מה קורה על הכבישים – יתכן וזה ישנה משהו לטובה, גם אם במעט.

איכות הסביבה

למרבה הצער, הסלולארים והדיגיטציה אינם הגורם הבלעדי להסחות דעת בדרכים. כשאנו בתנועה אנחנו לא לבד וממשקנו עם אנשים נוספים אינו תמיד חיובי, שכן הנהג הישראלי ידוע בנהיגה פזיזה ומסוכנת, במהירות מופרזת,  תוך ביצוע עקיפות מסוכנות, "גניבת" רמזור צהוב וכמובן, התפרצות לנתיב עמוס ואי מתן זכות תנועה. הנהג הישראלי ידוע גם במזגו החם ומעבר לסכנות הברורות הטמונות בנהיגה מסוכנת זו – מעורב גם הרבה אגו על הכביש, וזעם רגעי על נהג שביצע עבירה יכול בקלות להתפתח לתאונת דרכים. בשעה שהאצת כעס או עקיפה חדורת נקמה הן כבר שלב שבו הנהג אינו מרוכז, במצב שכזה הרבה יותר קל לו לאבד שליטה. גם אם אינכם מעורבים ישירות בתקרית ורק עוברים ליד – אם תתמקדו במתרחש במקום במה שבתחום אחריותכם, גם זה יכול להסתיים בתאונה.

שקט שם מאחורה

אי אפשר איתם ואי אפשר בלעדיהם. ילדינו הם הדבר היקר לנו מכל אבל גם הם מהווים מקור רציני ובעייתי להסחות דעת: הם רבים, בוכים, לא תמיד צפויים והם סומכים עלינו שנגן עליהם. עליכם להתמקד בנהיגה ככל הניתן ולא להתעסק בשום דבר שאינו דחוף הנוגע להם. 

מעבר לתאונות, מומלץ גם לזכור שהם איתנו ברכב. עכשיו קיץ, חם מאוד, חופש והם מבלים איתנו הרבה יותר זמן. תפיסת ה"לי זה לא יקרה" אינה רלוונטית ובין אם היא נכונה ובין אם לא – זה פשוט לא שווה את הסיכון. קחו רעיון: כשאתם נכנסים לרכב עם הילדים – תנו להם את המכשיר הסלולארי שלכם. כך בעצם הוא לא יהיה לידכם כדי להסיח את הדעת, הילדים יתעסקו בו ויפריעו פחות וזה ערך מוסף משמעותי למניעת השכחה שלהם ברכב. לתת לילדים לשחק בנייד נשמע בדרך כלל רעיון לא אחראי אבל במקרים כמו אלו – הוא כזה בהחלט.

ישנן עוד כמה הסחות נוספות שעל אף שאינן זכו כאן להתייחסות של ממש, מהוות אף הן גורם מסכן כמו שלטי חוצות, עייפות רבה או התעסקות ברדיו. בכל מקרה, עשו כל שביכולתכם להימנע ממצב שבו דעתכם מוסחת מגורם כזה או אחר בנהיגה ושמרו על עצמכם ועל יקיריכם. 

עוד כתבות שיעניינו אותך
הדרך להצלחה מחייבת תכנון והתמדה
מהו השלב הראשון בהקמת עסק? האם זה השכרה של מקום?...
תלמידי עתיד כרמים בבנימינה גבעת עדה ישתתפו בתחרות רובוטיקה בארה"ב
תלמידי עתיד כרמים ישתתפו בתחרות רובוטיקה בארה"ב נבחרת הרובוטיקה First אורביט...
כך תנהלו את משימות העסק שלכם בצורה יעילה יותר
לא אחת קורה שלמרות הרצון הטוב שלכם, העסק תקוע? אתם...
עיצוב והקמת גינה מודרנית עם בריכת שחיה
גינה מודרנית עם בריכת שחיה היא משאת נפשם של משפחות...
כל מה שצריך לדעת על מנעולנים מוסמכים בשרון
שלום וברוכים הבאים למקומונט השרון, שמי ליעד מרום ואני המייסד...
סוגיות מורכבות במשפט הפלילי
עו"ד מעצרים מתמחה בייצוג והגנה על אנשים שנעצרו על ידי...
מהם ההבדלים בין עיצוב המשרד לעיצוב הבית
עיצוב פנים הוא היבט חשוב בתכנון של כל חלל, אך...
איך רכישת דירה יכולה להשפיע על המצב הפיננסי שלכם?
האם כדאי לשכור או לרכוש דירה תלוי במידה רבה כמה...
שירותי השכרת כספת
השכרת כספות נעשות בדרך כלל כאשר יש צורך/דרישה לאפסן דברי...
ברגעים הקשים ביותר אל תוותרו על עורך דין מצוין
ככל שעורך הדין שלכם טוב יותר כך הוא מצליח לעשות...