Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

סרטן שד גרורתי: בואו נדבר על טיפול בשנת 2018

סרטן שד גרורתי: בואו נדבר על טיפול בשנת 2018
תמונה, קרדיט ל stockunlimited

לרגל חודש המודעות לסרטן שד שחל החודש, אספנו עבורכם העקרונות העדכניים לטיפול בסרטן שד גרורתי. בזכות עקרונות אלה מתאפשרת היום לחולות רבות תוחלת חיים ארוכה, טובה ואיכותית מבעבר. הכירו את המטריה הרחבה של הפתרונות התרופתיים החדשניים לטיפול בסרטן שד גרורתי.

 

סרטן שד גרורתי: בואו נדבר על טיפול בשנת 2018
תמונה, קרדיט ל stockunlimited

על פי ההערכות, אחת מכל 9 ישראליות תאובחן בחייה בסרטן שד ואחת מכל כ-30 נשים תאובחן בשלב המתקדם של המחלה- סרטן שד גרורתי. התקדמויות רפואיות ומחקריות מהשנים האחרונות מאפשרות היום לחולות סרטן שד גרורתי רבות להנות מתוחלת חיים ארוכה ומאיכות חיים טובה לאורך שנים. סקרנו עבורכן את תמצית  עקרונות טיפול אלה בשפה פשוטה, שלא צריך להיות רופאים כדי להבין.

מהו סרטן שד גרורתי?

סרטן שד גרורתי הוא סרטן שהתחיל בשד והתפשט לאיבר או איברים אחרים ובהם הכבד, הריאה, המוח, העצמות ואיברים נוספים. שם נוסף לסרטן שד גרורתי הוא 'סרטן שד בשלב 4'. ניתן לאבחן סרטן שד גרורתי מיד עם הופעת המחלה בקרב כ-10% מהחולות או לאחר התקדמות לשלב 4 משלבי מחלה מוקדמים יותר, מצב המתרחש בקרב כ-20% מהחולות המאובחנות.

מה מטרת הטיפול בסרטן שד גרורתי?

ברוב המקרים, לא ניתן לרפא לחלוטין סרטן שד גרורתי. עם זאת, חשוב לדעת שטיפולים חדשים יכולים לאפשר לחולות היום לחיות לאורך זמן רב יותר, להאט את התקדמות המחלה, להקל על תסמיני המחלה ולשפר את איכות החיים הכללית שלהן.

כיצד מטפלים בסרטן שד גרורתי?

הטיפול בסרטן שד בשלב 4 מסתמך על טיפולים תרופתיים מ-3 קבוצות: טיפול כימותרפי, טיפול ביולוגי וטיפול הורמונלי (או אנדוקריני). המשותף לכל הטיפולים התרופתיים הוא שהם מסוגלים לפגוע בתאי הסרטן בכל מקום בגוף- הן בגידול הראשי, והן בגרורות. זאת, בעוד שהקרנות וניתוחים יכולים לפגוע בעיקר בגידול העיקרי בלי לעכב את התפתחות הגרורות. זו הסיבה שהטיפולים התרופתיים חשובים כל כך בשלב הגרורתי של המחלה ושהם מחליפים לרוב את הניתוחים או ההקרנות.

מה חשוב לדעת לפני שמטפלים בסרטן שד גרורתי?

לפני שתחליטו על דרך הטיפול בסרטן שד גרורתי, חשוב שתוודאו את הפרטים הבאים:

  1. האם אכן יש לכן סרטן שד גרורתי? וודאו עם הצוות הרפואי שלכן שאכן יש לכן סרטן שד בשלב 4. ההבדל בטיפול בין סרטן שד בשלבים 1-3 לבין סרטן שד בשלב 4 הוא עצום, ולכן עובדה זו תשנה את כל מסלול הטיפול.
  2. היכן הגרורות? למרות שמרבית הטיפול בסרטן שד גרורתי, ללא קשר למספר הגרורות, מתבצע באמצעות טיפול תרופתי שפוגע בכל תאי הסרטן בגוף, קיימות עדויות מחקריות לא חד-משמעיות שטיפול מקומי בגידול הראשי ובגרורות יכול להאט את מהלך המחלה. כמו כן, קיימת הסכמה רחבה שבמקרה שהגידול הראשי או הגרורה גורמים לפגיעה משמעותית באיכות החיים, ניתן להרוויח מהסרתם הניתוחית.
  3. מה המאפיינים הביולוגיים של הגידול (ובעיקר: PR, ER, HER2)? המאפיינים הביולוגיים של תאי הסרטן שלכן יהוו את הגורם החשוב ביותר בהחלטה על הטיפול שתקבלו. נשים שונות יכולות להתאפיין בתכונות ביולוגיות שונות של הסרטן ולהרוויח מטיפולים שונים. נוכחות של הקולטנים לפרוגרסטון (PR), של הקולטנים לאסטרוגן (ER) או ביטוי יתר של HER2 יוכלו להגביר את הסבירות שתגיבי לטיפול ממוקד כנגד תכונות ביולוגיות אלה. העדר של כל התכונות האלה קרוי 'סרטן שד טריפל-נגטיב' והטיפול בו ייחודי.

התרופות העיקריות בסרטן שד גרורתי

חולות בסרטן שד גרורתי מקבלות לעיתים קרובות טיפולים השייכים ל-3 סוגים של משפחות:

  1. תרופות כימותרפיות: תרופות כימיות הן תרופות שפוגעות בתאים רבים בגוף, בהם גם תאים סרטניים אך גם תאים בריאים. לכן, טיפולים כימותרפיים יכולים לגרום לתופעות לוואי קשות. עם זאת, חשוב לדעת שטיפול כימותרפי יכול גם להקל על תסמיני המחלה על ידי האטת התקדמותה, וכך בעצם לשפר את איכות החיים של החולות. את הטיפול הכימותרפי ניתן לבצע לרוב ללא קשר לתכונות הביולוגיות של הגידול.
  2. תרופות הורמונליות (או אנדוקריניות): תרופות אנדוקריניות (או הורמונליות) תוקפות מאפיינים ביולוגיים של הסרטן שלא קיימים בכל הנשים. לכן, הם ינתנו לנשים שמבטאות תכונות ביולוגיות מתאימות כמו נוכחות PR (קולטני פרוגסטרון) או ER (קולטני אסטרוגן). כמו כן, תרופות אנדוקריניות נוטות לגרום לתופעות לוואי מעטות יחסית לטיפולים כימותרפיים ולאפשר איכות חיים טובה יותר לאורך זמן.
  3. תרופות ביולוגיות: תרופות ביולוגיות, או תרופות ממוקדות מטרה, הן גם תרופות שדורשות תכונות ביולוגיות של תאי הגידול (כמו ביטוי יתר של HER2) כדי לעבוד ביעילות. התרופות הביולוגיות בסרטן שד יכולות להינתן לבדן או במקביל לתרופות האנדוקריניות בחולות המתאימות. לעיתים, ניתן אף לשלב בין תרופות כימותרפיות לתרופות ביולוגיות להגברת יעילות הטיפול. גם תופעות הלוואי של התרופות הביולוגיות נחשבות קלות יותר מאלו של כימותרפיה. קיימים טיפולים ביולוגיים מסוימים גם לנשים שלא מבטאות ביתר HER2.

ביופסיות חוזרת לסרטן שד גרורתי

מספר מחקרים מצאו שהתאים הסרטניים יכולים לשנות את התנהגותם במהלך המחלה הגרורתית. כך, תאים מגרורות יכולים לבטא תכונות ביולוגיות אחרות לעומת התאים בגידול הראשי בעד כ-30%. לעיתים, להבדל זה בתכונות הביולוגיות יכולה להיות השפעה על הטיפול.

סיכום- סרטן שד גרורתי

ראשית, חשוב לדעת שהתקדמויות שונות בעולם הרפואה בשנים האחרונות שיפרו משמעותית את תוחלת החיים של המתמודדות עם סרטן שד גרורתי וכיום נשים רבות יכולות להנות משנים של איכות חיים טובה בנוכחות המחלה.

הטיפול העיקרי בסרטן שד גרורתי מתבסס על טיפולים תרופתיים ובהם טיפול כימותרפי, טיפול ביולוגי וטיפול הורמונלי. בחירת כל אחד מהטיפולים או השילוב ביניהם מתבססת על תכונות ביולוגיות מיוחדות שהגידול שלך מבטא.

על פי ממצאים שפורסמו בשנים האחרונות, תכונות ביולוגיות אלה יכולות להשתנות בין הגידול הראשי לגרורה ולאורך המחלה ולכן יכולה להיות תועלת בביצוע בדיקות חוזרות להתאמת הטיפול המיטבי עבורך.

עוד כתבות שיעניינו אותך
הדרך להצלחה מחייבת תכנון והתמדה
מהו השלב הראשון בהקמת עסק? האם זה השכרה של מקום?...
תלמידי עתיד כרמים בבנימינה גבעת עדה ישתתפו בתחרות רובוטיקה בארה"ב
תלמידי עתיד כרמים ישתתפו בתחרות רובוטיקה בארה"ב נבחרת הרובוטיקה First אורביט...
כך תנהלו את משימות העסק שלכם בצורה יעילה יותר
לא אחת קורה שלמרות הרצון הטוב שלכם, העסק תקוע? אתם...
עיצוב והקמת גינה מודרנית עם בריכת שחיה
גינה מודרנית עם בריכת שחיה היא משאת נפשם של משפחות...
כל מה שצריך לדעת על מנעולנים מוסמכים בשרון
שלום וברוכים הבאים למקומונט השרון, שמי ליעד מרום ואני המייסד...
סוגיות מורכבות במשפט הפלילי
עו"ד מעצרים מתמחה בייצוג והגנה על אנשים שנעצרו על ידי...
מהם ההבדלים בין עיצוב המשרד לעיצוב הבית
עיצוב פנים הוא היבט חשוב בתכנון של כל חלל, אך...
איך רכישת דירה יכולה להשפיע על המצב הפיננסי שלכם?
האם כדאי לשכור או לרכוש דירה תלוי במידה רבה כמה...
שירותי השכרת כספת
השכרת כספות נעשות בדרך כלל כאשר יש צורך/דרישה לאפסן דברי...
ברגעים הקשים ביותר אל תוותרו על עורך דין מצוין
ככל שעורך הדין שלכם טוב יותר כך הוא מצליח לעשות...