Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

תקופה נעדרת: כך תשמרו על רכבכם העומד בחניה לתקופה ממושכת

תקופה נעדרת: כך תשמרו על רכבכם העומד בחניה לתקופה ממושכת
קרדיט לתמונה: Shutterstock

חופשה, מחלה, מילואים ולפעמים סתם רצון לחסוך או לגוון – לא חסרות סיבות להקפיא את הנסיעה ברכבכם. איך תשמרו עליו היטב במצב שבו הוא צפוי לעמוד בחניה למשך תקופה ממושכת? הישארו איתנו

זאב נחמנזון

הנה פרט מעניין שרק מעטים יודעים: מטוסים מתבלים על הקרקע, כשהם נייחים. באופן מפתיע אך מתבקש, המטוסים נבנים בצורה כזו שכשהם באוויר, מופעל הרבה פחות משקל על המערכות, הרוח יוצרת מעטפת מגנה על חלקי המטוס והתנועה משמרת אותו. על הקרקע לעומת זאת, העומס על הגלגלים, החלודה והבלאי הטבעי מוצאים את דרכם בקלות רבה יותר לכלי הטיס ולמעשה, זו הסיבה העיקרית לכך שרוב מטוסי הנוסעים נמצאים כמעט תמיד בתנועה מתמדת, נוחתים ומיד ממריאים ליעד הבא. 

במידה מסוימת, נכון הדבר גם לגבי רכבים. המנוע והצמיגים אמנם מתבלים במהלך הנסיעה אך גם אם הרכב עומד נייח למשך זמן ממושך, נוצר בלאי שגם איתו ניתן להתמודד. איך להיערך אליו מראש במידת האפשר ואיך להימנע מהגעה אליו מבעוד מועד ולשמור על הרכב בעודו עומד בחניה זמן רב? כל התשובות לפניכם.

ביטוח רכב בתוקף וחניה ראויה

נתחיל מהמלצה חשובה באמת. אם רכבכם עתיד לעמוד בחניה למשך תקופה ממושכת, כדאי לוודא תחילה כי ביטוח הרכב שברשותכם תקף וכולל את כלל הכיסויים הנדרשים – על כל בלאי שלא יבוא או למצב אפשרי שבו יגנב. במקרים רבים של פריצה לרכב הגנבים עורכים תצפית מוקדמת, לעיתים אף במשך כמה ימים וכשהם מבחינים באחד שאינו זז ממקומו זמן ממושך, הם מסיקים מסקנות ופועלים בהתאם. אז בין אם מדובר בגניבה של הרכב או של חלקים ממנו – פוליסת ביטוח מתאימה תשמור לכם על הארנק. 

דבר חשוב נוסף, אם אתם מתכננים להקפיא את תנועת הרכב לתקופה – מצאו לו מקום חניה ראוי ומתאים. נסו למצוא שטח המוצל ברוב שעות היממה, רחוק מתנועה של רכבים אחרים ובמקום בטיחותי וחוקי לחניה שכן אם רכב עומד שבועיים במקום אסור, הוא עשוי לחטוף דוחות חניה מדי יום ולהגיע לסכום מצטבר של אלפי שקלים. אז במידה ובבעלותכם חניה פרטית ורצוי מקורה – זהו הפיתרון המיטבי, ובמידה ואינה מקורה, הקפידו לכסות את הרכב בבד שכן זהו גם פיתרון לא רע שישמור על ניקיונו וימנע נזק מצטבר לפח הרכב וצבעו מלשלשת של ציפורים, למשל.

שמירה על המצבר – להנעה מובטחת

מי שמתעייף ראשון בהפוגות נסיעה ממושכות הוא על פי רוב מצבר הרכב. בהנחה והוא נמצא במצב טוב וטעון במלואו, טעינתו אמורה להספיק ל-10 ימים עד שבועיים של דממת מנוע. עם זאת, לא כדאי לחכות או להסתמך על הערכת זמן שכזו וודאי שלא להגיע לרגע האחרון ולמצוא אותו מרוקן. במקרה הטוב ניתן יהיה להיעזר בחבר עם כבלי הנעה או במטען חיצוני ויקר ובזה הפחות טוב, יכול להיווצר מצב שבו המצבר התרוקן כליל ולא נותר אלא להחליפו לגמרי, עניין של כמה מאות שקלים שבאמת אין צורך לבזבז. 

כדי להימנע ממצב זה יש להניע את הרכב לכל המאוחר פעם בשבוע ולא להסתפק בהנעה בלבד אלא לצאת איתו לנסיעה של כרבע שעה. כשהרכב בתנועה, מלבד הנעה של המערכות שבו, מבצע המצבר את עבודתו האמיתית – מייעל את הטעינה ומטייב אותה. אם מסיבה מסוימת אינכם יכולים להניע את הרכב בפרק הזמן הרצוי (שהייה בחו"ל, מילואים או מגבלה פיזית כזו או אחרת חלילה), תוכלו לנתקו מהרכב – פיתרון ששומר עליו יותר אך מצריך מעט ידע טכני. במידה והגעתם לנקודה זו ואינכם יודעים כיצד לעשות זאת, נסו להיעזר בחבר שכן יודע או באיש מקצוע.

על גלגלים

כשהרכב יעמוד, ייפלו עיקר העומס ומשקלו על מערכת הגלגלים והצמיגים בפרט. עומס על מערכת הבלמים אינו נורא וגם אם תצטבר עליהם מעט חלודה, סביר שתרד עם תחילת הנסיעה. 

הצמיגים לעומתם, כן נפגמים מהשהייה, בפרט עקב חום שיכול להזיק לגומי אשר ממנו הם מורכבים. ככל שיעבור הזמן יצא מהם אוויר – אמנם לעיתים ברמה שאינה מורגשת, אך מי מאיתנו לא ראה כמה שחזרו לרכבם לאחר תקופה וגילו תקר בגלגל? 

לכן, אם אתם יודעים מראש שהרכב צפוי לעמוד לתקופה ממושכת, הביאו אותו לתחנת הדלק הקרובה ומלאו יותר אוויר ממה שמצויין בהוראות היצרן בספר הרכב. לחץ אוויר גבוה יותר ישמור על עמידות הצמיגים בתקופה שבה אינם יזוזו, אך חשוב לזכור לשחררו ולאזן את הלחץ המקורי בחזרה, בפעם הבאה שתעלו על ההגה.

בכל מקרה, אם הרכב עמד תקופה של למעלה משבועיים, טרם כניסתכם אליו העיפו מבט על הצמיגים. במידה והם נראים לכם מיובשים, תקורים או בלויים, גשו לחנות הצמיגים הקרובה ובדקו אותם ואף החליפו אותם בעת הצורך. הבטיחות במקרה זה אינה נוגעת רק לרכב, אלא גם לכם ולסובבים אתכם.

עוד כתבות שיעניינו אותך
איך לבחור את האדם שיוביל את אירוע סיום הרווקות שלך?
מסיבות רווקות הן אירוע כיפי, משמח ומצחיק. הוא צריך להיות...
באילו מקרים כדאי לפנות אל עורך דין לנפגעי פעולות איבה?
מאז קום המדינה נרצחו אלפי אזרחים בפעולות איבה, עוד עשרות...
אולם לאירועים קטנים
פעמים רבות כשאנחנו רוצים לעשות אירוע קטן, לא ברור לנו...
באילו מקרים ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה?
צוואות וירושות הן תחום מורכב מאוד. ראשית, יש לא מעט...
סרטן שד גרורתי - השפעות נפשיות ורגשיות
קבלת אבחנה של סרטן שד גרורתי היא חוויה טראומטית ביותר...
להתגרש ללא מאבקים מיותרים
המשפט הראשון שבני זוג אומרים בדרך כלל לעורכי הדין שעוסקים...
המדריך המלא להערכת שווי נכס: כל מה שצריך לדעת
החשיבות של הערכת שווי נכס הערכת שווי נכס היא תהליך מכריע...
ניהול מבנים
ניהול מבנים - חווית ניהול בניינים מושלמת
כיום לנושא של ניהול מבנים יש חשיבות גדולה ממספר סיבות....
באילו מקרים כדאי לפנות לעזרת עו"ד לענייני משפחה?
דיני משפחה הוא תחום רחב יריעה. בהתאם, יש גם מגוון...
סדנאות להכנת סושי וקייטרינג פרטי אצלכם בבית
מידי פעם אתם מרגישים את הצורך לצאת מהשגרה? אתם אוהבים...